41 100 000 лева са капиталовите инвестиции на членовете на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за 2017 г. Те са вложени в обновяване на производствената база с нови съдове за пивоварене, ферментация и пастьоризация, с високо автоматизирани бутилиращи линии за РЕТ и стъкло, както и в модернизация и изграждане на цехове за съхранение на суровини, логистични центрове и инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води.

Резултатите на индустрията, както и цялостната картина за дейността на организацията за миналата година, бяха представени на проведеното в началото на месеца годишното общо събрание на организацията. От СПБ отчитат устойчиво развитие на бранша с високи стойности на дълготрайните материални активи на членовете на сдружението, разширяване на продуктовото портфолио и на иновациите за цялостно бизнес развитие.

От стартирането на процеса на приватизация на пивоварната промишленост в страната през 1994 г. до днес в сектора са инвестирани над 1 милиард и 240 милиона лева, съобщават още от организацията. Данните от последните години показват, че по основните показатели за растеж на категорията като производство, реализация, консумация на бира на глава от населението са постигнати едни от най-високите нива от 30 години насам. Това дава индикации, че пазарът все повече се насища и прогнозите за 2018 г. трябва да са умерени", обясни изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

"Карлсберг България" държи вече почти 1/3 от пазара на бира у нас

"Карлсберг България" държи вече почти 1/3 от пазара на бира у нас

Компанията расте благодарение на силните си местни марки

Тя е категорична обаче, че конкуренцията между отделните играчи на бирения пазар в страната ще стане още по-силна. Факт, който винаги е в полза на потребителите и е най-добрият стимул за разширяване на гамата от нови марки и асортименти пиво, поддържане на безупречното качество на продуктите, създаване на креативни маркетинг решения.

Приоритет за всички пивоварни и малцови компании продължава да бъде развитието им като иновативни предприятия. "А това означава, че през следващата година ще продължат вложенията в технологични, организационни, продуктови и търговски нововъведения", каза още Радомирова. Според експертите това е от ключово значение за конкурентоспособността не само на отделните производители, но и за пивоварния сектор като цяло.

Пазарните данни, изнесени от СПБ, показват, че членовете на сдружението за 2017 г. са реализирали общо 5 130 000 хектолитра бира, с 50 820 хектолитра по-малко от 2016-а. Продължава положителната тенденция за намаляване на дела на продажбите на бира в РЕТ бутилки, който спада на 56%. Делът на стъклените опаковки е 23 на сто, на кеновете - 15% и на кеговете - 6%. През миналата година пивоварните компании са разширили асортиментната си листа с 14 нови марки бира, към които трябва да се добавят още над 25 нови опаковки и десетки етикети.

Членуващите в СПБ пивоварни дружества общо заемат около 93% от пазара на бира в страната и имат 98-99% производствен дял от произвежданото у нас пиво. По данни на Агенция "Митници" постъпленията от акциз за бира през 2017 г. са 79 376 485 лв., от които приносът на членовете на СПБ е 95%. За поредна година намаляват и количествата на бира от внос (EС и трети пазари), като за 2017 г. импортът е 499 000 хектолитра.