Тези дни приключи една ера в европейския футбол. След като повече от десет години, Дейвид Бекъм радваше феновете си първо в Манчестър Юнайтед, а после и в Реал Мадрид, сега гениалният футболист заминава за Америка. Въпросът е, дали това беше най-добрият финал на кариерата му?

Бекъм се съгласи на офертата от $248 млн. с пет годишен договор от американския футболен отбор L.A. Galaxy. Британският вестник Independent коментира случващото се с думите: „Бекъм напуска истинската игра и се пренася в земята на веселието".

Според много от футболните критици, Бекъм отдавна се е пренесъл в сферата на показността, PR-a и рекламата. Самочувствието на Дейвид се изстреля до небесата през последните години, повлияно от засиления медиен интерес към личността му. Бекъм разочарова света, когато на Световното първенство по футбол през 1998 г. изрита аржентинския състезател Диего Симеоне. Последвалият червен картон изпрати Англия у дома със сълзи.

Следващата година последва бляскавата сватба на двете знаменитости Дейвид и Виктория, бившата Пош Спайс от британската поп група Спайс Гърлс. Тогава критиците нарекоха тяхната венчавка, златната сватба на годината, лично уважена от нейно-височество кралицата на Великобритания.

Спонсориран от компании като Gillette и Motorola, Бекъм-търговската марка стана много по-известна от Бекъм-футболистът. Футболни екипи с неговото име могат да се намерят във всяка точка на света от Пекин до Буенос Айрес. През 2003 г., от клубния му отбор Реал Мадрид публично заявиха, че все още е в отбора заради феноменалната му известност и способността му да пълни стадиона, а не толкова заради игровите му качества.

Немската спортна фирма Adidas произведе специална серия обувки в негова чест, а парфюмерийната компания Coty пусна на пазара парфюм носещ неговото име. В момента Бекъм е толкова скъп рекламен актив, че се представлява лично от Саймън Фулър, човекът който издигна Спайс Гърлс до върха и разработи телевизионното шоу "Pop Idol", ползващо се с огромна популярност в редица страни по света.

Истинските фенове на Бекъм обаче, ще го запомнят с друго. Срамежливото момче от Източен Лондон изкатери стръмната стена на славата в родния му Манчестър Юнайтед, като ще остане завинаги в историята на футбола, като един от най-цветните и креативни футболисти. Малко са онези, които могат да подобрят зашеметяващия му гол срещу Уимбълдън през 1996 г., а да не говорим за способностите му на плеймейкър в Манчестър Юнайтед. Свободните удари, се превърнаха в негов специалитет, едва когато наближи 30-те си години, но и след това пак малко футболисти могат да подобрят способността му за дълги извеждащи пасове.

Готов ли е Бекъм за футбола в Съединените Щати? Много е вероятно, като се има в предвид, че на 31 години, той вече не е на върха в европейския клубен шампионат. През 2006 г. той беше освободен от Английският национален отбор, а в Реал Мадрид е просто поредната звезда. От търговска гледна точка, прехвърлянето му в САЩ е огромен успех. Според британските маркетинг-експерти, цената на Бекъм може да се качи с $275 млн. само през следващите 5 години. Не на последно място, в САЩ Бекъм ще може да практикува играта, която обожава без да се налага да се състезава с гениалните млади звезди, които играят в Европа и да се пази от тълпите фанатизирани фенове.

Дали обаче Америка е готова за Бекъм? Според маркетолозите в САЩ, Бекъм ще привлече вниманието на младите потребители и особено момичетата, имайки в предвид метросексуланото излъчване и популярността му. По този начин, англичанинът ще привлече компании и марки, които са предназначени за по-младата аудитория. Това обаче ще се разбере в съвсем близко бъдеще.

Други звезди, като Пеле и Франц Бекенбауер се опитаха да накарат американците да заобичат футбола, но напразно. Не случайно Америка до сега беше известна като „гробището на залязващите футболни легенди". Имайки този факт предвид, едва ли Бекъм ще е човека, който ще преобрази футболна Америка, но може би той ще е човека, който ще преобърне представите за продажби и реклама в страната на неограничените възможности.