Турция има нова голяма икономическа цел - възходящото развитие на дигиталната икономика и електронната търговия. Страната се стреми към по-голям дял от глобалния пазар на електронната търговия, като си е поставила за цел общата стойност на продадените онлайн продукти да достигне 88.5 млрд. долара през 2023 г., навръх 100-годишния юбилей на турската република.

Макар електронната търговия в южната ни съседка да процъфтява през последните години, делът й е едва 3.5% от общите продажби. Правителството има амбицията онлайн продажбите да се увеличат 2-3 пъти през следващите 3-4 години.

Снимка 325080

Източник: iStock

"Въпреки бързия растеж в сектора, електронната търговия в Турция е само 3.5% от общите продажби. Като се има предвид, че средната стойност в световен мащаб е 8.5%, е ясно, че все още имаме много дълъг път", заяви министърът на транспорта, морската политика и съобщенията Ахмет Арслан, цитиран от турски медии.

Въпреки това страната е мотивирана да настигне лидерите в това отношение, предпоставка за което е бързото развитие на свързаната с интернет инфраструктура.

"Китай, САЩ, Великобритания, Япония и Германия имат най-модерните сектори на електронната търговия в света. Огромното развитие на комуникационната и транспортната инфраструктура в Турция помогна на електронната ни търговия да се разраства", посочи Арслан.

Флагманът - турският Amazon

Снимка 325075

Източник: Hepsiburada

Важна роля за постигане на амбициозната цел има платформата за електронната търговия Hepsiburada.com.

Най-големият онлайн търговец в страната, известен като "турският Amazon", продава над 2 млн. различни продукта месечно. Сайтът има над 12 млн. продуктови обяви е посещаван от над 70 млн. души на месец.

8000 търговци от всички сектори предлагат продуктите си чрез платформата му, а компанията вече разполага с най-големия операционен център за електронна търговия в Източна Европа и Близкия изток, който се простира на 100 000 кв. м.

Доставките се извършват със собствен транспорт чрез услугата Hepsiexpress, а клиентите са улеснени от самостоятелна платежна система - Hepsipay.

Шефката на компанията Ханзаде Доган Бойнер

Източник: Hepsiburada.com

Шефката на компанията Ханзаде Доган Бойнер

"Предлагаме услуги с добавена стойност, като доставка в същия ден, доставка на назначения и доставки през уикенда", посочва президентът на компанията Ханзаде Доган Бойнер.

Компанията инвестира активно в разширяване на дейността и услугите си, стремейки се да развие не само собствената марка, но и целият сектор на електронната търговия в Турция.

Hepsiburada е най-големият онлайн търговец в региона, обхващащ Източна Европа, Близкия Изток, Африка и Русия, изпреварвайки конкурентите си в пъти. "Нашето разнообразие от продукти и качеството на нашата услуга ни прави Amazon на Турция", отбелязва Бойнер.

Голямата цел на Hepsiburada е да се превърне в световен гигант от ранга на Amazon, Alibaba и eBay.

Мобилна икономика, водена от Android

Снимка 325039

Източник: iStock

Възходът на електронната търговия в южната ни съседка е стимулиран и от подема на мобилната икономика в страната, която се е увеличила с 18% на годишна база, достигайки 26 млрд. долара. Тази цифра е равна на 4% от националния доход на Турция през 2016 г., според доклад на Google Турция и консултантската фирма OC & C Strategy Consultants.

В южната ни съседка в момента има над 62 млн. мобилни потребители, а турската мобилна икономика ще се увеличи до 73 млрд. долара през 2023 г., което е равно на 5.2% от националния доход на страната, прогнозират експертите.

Повече от половината от настоящата мобилна иконономика - 13.6 млрд. долара е благодарение на операционна система на Google Android. Икономиката на Android ще нарасне през 2023 г. и ще достигне 3.5% от националния доход на Турция.

Операционната система на Google е безспорен лидер в предпочитанията на турските потребители. През 2016 г. в страната са продадени 13 млн. смартфона, а най-малко 10 млн. от тях са с Android.

Снимка 325081

Източник: Mobile Payments

Смартфоните, които са 68% от всички телефони в Турция, играят основна роля в нарастването на мобилния трафик на данни. Той се увеличи с 92% от 2013 г. насам и достигна 102 млн. гигабайта през 2016 г., което превръща южната ни съседка в една от водещите държави в използването на мобилни данни.

За успех на мобилната икономика е изключително важно да се развие качествена цифрова инфраструктура и да се повиши компютърната грамотност на населението.

"Нашата инфраструктура трябва да бъде еднакво развита навсякъде в Турция... Желанието да се превърнем в информационно общество няма да има никакъв смисъл, ако има големи различия в инфраструктурата между градовете и селата", смята премиерът Бинали Йълдъръм.

Информационното общество трябва да бъде приобщаващо, като дори възрастните граждани трябва да бъдат научени да работят с компютър, посочва Йълдъръм.