Изграждането на газов хъб на българска територия е почти задължителен ход. Това мнение изрази бившият енергиен министър Трайчо Трайков, цитиран от БТА. Той смята, че Турция може да бъде конкурент на България, тъй като разполага с алтернативни доставчици на газ, докато нашата страна има газохранилище, сравнително добра инфраструктура и либерализиран пазар.

Относно проекта „Южен поток" Трайков каза, че няма логика една стока да може да стигне до крайния си клиент на цена „х" по сегашните канали на дистрибуция, ти да натовариш тази стока с допълнителни разходи, да стане с 20 процента по-скъпа и да твърдиш, че в това има смисъл.

По думите на ексминистъра, когато страната ни е била част от проекта така или иначе е имала за задача да договори такива условия, при които за нас е щяло да има икономическа полза. Трайков смята, че това е било възможно до един момент. След това обаче, особено при правителството на Пламен Орешарски, нещата са били изпуснати.

Според Трайков това е станало заради начина на преговаряне, последователността на договаряне на клаузи от договорите, заради оскъпяването и редица други фактори. В крайна сметка не се виждало как тази компания, в която България е имала 50 % участие, а именно „Южен поток България", е щяла да печели", посочи още Трайчо Трайков.

Той е категоричен, че участието на България в Южния газов коридор, свързващ Европа с природния газ от Азербайджан, е задължително, като освен това „има доста забележим тренд на промяна от тръбопроводите като основна инфраструктура на газовия пазар към втечнения природен газ".

Трайков коментира, че към нашите газови находища няма много голям интерес. Той обясни, че една от причините е, че големите нефто-газови компании са замразили всякакви нови проекти заради цените на петрола.

Трайчо Трайков подчерта, че находищата ни са национален актив. Той смята, че в подходящ момент трябва да бъдат предложени и да бъде избран най-подходящия инвеститор. Ексминистърът е убеден, че държавата може да получава част от добивания газ на нулева цена, а освен това в договорите може да се заложат по-ниски цени за изкупуване на горивото.