Китай бързо се превръща в най-доминиращата сила в света в областта на втечнения природен газ - китайските купувачи представляват 40% от последните дългосрочни договори за LNG сред глобалните играчи според Nikkei Asia.

Един пример - китайския енергиен гигант Sinopec Group сключи 27-годишно споразумение с държавната QatarEnergy в края на миналата година за закупуване на 4 милиона тона LNG годишно. Вносът трябва да започне през 2026 г. Като ключов клиент Китай също преговаря за инвестиране в мащабен катарски проект за разширяване на производството на LNG, пише Zerohedge.

Освен тази сделка китайска частна енергийна компания ENN Group подписа миналата година договор с базираната в Тексас Energy Transfer за закупуване на 2,7 милиона тона LNG годишно за 20 години и увеличи договора си за закупуване и с тексаската NextDecade до 2 милиона тона годишно за 20 години напред. Освен това NextDecade се съгласи да доставя 1 милион тона LNG годишно на China Gas Holdings. Вносът трябва да започне в края на 2020 г.

САЩ станаха най-големият износител на LNG в света, благодарение на Европа, но бумът може да прилкючи скоро

САЩ станаха най-големият износител на LNG в света, благодарение на Европа, но бумът може да прилкючи скоро

Само през 2021 г. и 2022 г. Китай е сключил дългосрочни договори за закупуване на LNG на стойност близо 50 милиона тона годишно, съобщава европейската изследователска фирма Rystad Energy. В този не толкова скрит опит да завладее пазара на LNG, Китай утрои мащаба на покупките чрез дългосрочни договори само за две години, спрямо годишния обем от приблизително 16 милиона тона от 2015 до 2020 година.

През 2021 г. Китай изпревари Япония като най-големия вносител на LNG в света. Миналата година вносът е спаднал с 18% до около 65 милиона тона, заради икономическите последици от пандемията. Въпреки това се очаква търсенето на природен газ в Китай да бъде над 50% по-високо през 2030 г., отколкото през 2021 г.

На фона на глобалните усилия за намаляване на въглеродните емисии, много страни се обърнаха към алтернативи като природния газ като сравнително чисто гориво по време на прехода. Според Institute of Energy Economics годишното световно търсене на втечнен природен газ ще достигне 488 милиона тона през 2030 г., което е с около 40% повече от 2020 г. Предлагането в световен мащаб обаче ще падне под търсенето със 7,6 милиона тона на месец през 2025 г.

Китайският контингент предотвратява риска от прекъсване на веригата за доставки на LNG в момент, когато САЩ и "съюзници" работят за създаване на вериги за доставка на полупроводници без участието на Китай. Дългосрочните договори се разглеждат като защита срещу подобни прекъсвания.

По ирония на съдбата САЩ са най-големият доставчик на LNG за Китай въз основа на дългосрочни договори.

Цените за наемане на кораб за превоз на LNG почти достигат рекордните $400 000 на ден

Цените за наемане на кораб за превоз на LNG почти достигат рекордните $400 000 на ден

Европейският континент е гладен за енергия и търсенето на LNG се е увеличило с 65%

Китай внася около 90 милиона тона LNG чрез дългосрочни договори, като от САЩ идват 25 милиона. Австралия се нарежда на следващо място с приблизително 17 милиона тона, докато Близкият изток доставя 14 милиона, а Русия допринася с около 6 милиона.

Въпреки че силно зависи от дългосрочната сделка на САЩ, Пекин възнамерява да избегне зависимостта от американския втечнен природен газ, "Китай е готов да разшири сътрудничеството с Катар", коментира президентът Си Дзинпин през декември.

Страната покрива малко над половината от търсенето си на природен газ чрез вътрешно производство, а останалата част идва по тръбопроводи от Русия и Туркменистан. Доставките на природен газ се допълват от LNG от САЩ и други източници.

Докато Китай се очертава като доминиращ купувач на LNG, ролята на японските купувачи намалява. През 2021 г. и 2022 г. японските компании се споразумяват за по-малко от 10 милиона тона LNG годишно в дългосрочни договори. Комуналните компании са предпазливи по отношение на дългосрочните договори за втечнен природен газ, заради несигурността относно бъдещото търсене на фона на движението за декарбонизация.