За да поддържа състоянието на пътищата и да ги ремонтира, правителството на САЩ разчита на данъци от горивата, с които събира повече от 80 милиарда долара годишно. Сумата съставлява 75% от общите средства, които страната харчи за изграждането на нови пътища и поддържането им.

С нарастването на броя на електрическите автомобили по пътищата, необходимостта от зареждане с гориво става все по-малка. Тогава възниква въпросът кой ще плаща за поддържането на пътната инфраструктура, пише MarketWatch.

Всеки път, когато американските граждани зареждат автомобилите си с гориво, таксата, която плащат отива в най-различни джобове - от сондажите, които извличат петрол от земята през рафинериите до дистрибуторите.

Останалата част обикновено около 20% от всеки галон бензин се полага на Фонда за магистралите, който финансира по-голямата част от необходимите строежи или ремонти на пътя.

В момента все още няма криза, защото електрическите коли не са започнали да се използват много масово. Малко над 1 милион автомобили на батерии са били продадени от 2012 г. насам. Въпреки че сумата не е никак малка, в сравнение с над 250 милиона превозни средства, регистрирани и управлявани по пътищата в САЩ, изглежда незначителна.

Продажбите на електрически коли обаче се разрастват бързо. 360 000 от тях са продадени миналата година, което е с 80% повече спрямо 2017 година. Това означава, че скоро САЩ, а и други държави, които разчитат на данък върху горивата, за да поддържат пътищата, няма да имат средства за това.

Какво предприемат държавите?

Най-често срещаната мярка за справянето със ситуацията е таксуването на собственици на електрически автомобили. Досега към този метод са прибягнали 17 държави, като годишният данък варира от 100 до 200 долара за кола. Този начин на регулиране обаче има и недостатък и той е, че всички хора ще плащат еднакво без значение колко често карат автомобила си.

В Орегон са намерили друго решение. Вместо да се плаща на заредено гориво, това се прави на изминато разстояние. Държавата инсталира устройства в автомобилите независимо дали са електрически или конвенционални, за да проследи изминатите километри

Решение

Има по-добър вариант от първите два начина. Тъй като станции за зареждане на електрически автомобили се изграждат в цялата страна, те могат да отчитат заредените киловати електроенергия. Концепцията е напълно идентична с контрола при горивото, но вместо литри, станциите ще отчитат киловати и потребителите ще плащат своя данък на база зареденото количество електрическа енергия.

Така ще има средства, за да се ремонтират дупките по пътищата и няма да се понижават шансовете на електрическите автомобили да се превърнат в продукт на масовия пазар.