Централна и Източна Европа се изправят пред края на една икономическа епоха. Растящата заетост, достигнала рекордни нива, и исканията на работниците за по-високи заплати, които да се доближават до западните нива, моделът на евтин труд, който движеше икономическия ръст след падането на комунизма, е на път да отиде в миналото, пише Reuters.

И сега предизвикателството пред компаниите и правителствата в региона е да намерят нов начин да постигат растеж.

Първата стачка в голям завод на автомобилен производител в Словакия - този във Volkswagen, доведе до впечатляващото увеличение на заплатите от 14% и се превърна в последния знак, че икономическият пейзаж се променя.

VW бе един от дузината големи западни производители, които си проправиха път до Словакия, Чехия, Полша и Унгария след падането на комунизма в търсенето на евтина работна ръка.

Походът на изток отбеляза раждането на икономически модел, който промени основно региона. Четвърт век по-късно обаче пазарът на труда пресъхва с рекордни ниски нива на безработица от между 3 и 7%.

Резултатът от това е, че заплатите се повишават доста по-бързо, отколкото на запад. Лидер е Унгария със скок от 12.8% на годишна база.

Зорослав Смолински, лидер на синдикатите във фабриката на VW в Словакия, започнал работа на производствената линия през 1992 г. Тогава заплатата му е била еквивалента на 75 евро днес. "Можехме да живеем с нея. Трябваше", казва той.

Днес средната заплата на работещите в Братислава близо 12 300 души е 1 804 евро.

Разбира се, това е по-малко от половината от заплатите в Германия. И според Смолински подобна разлика вече не може да бъде оправдана. "Времената се промениха. Вече сме в ЕС и трябва да се движим нагоре и да намалим разликата", смята той.

Volkswagen не са единствените, които повишават разходите си за труд.

Френският автомобилен производител Peugeot и южнокорейската Kia също увеличиха заплатите тази година в Словакия, а Audi и Mercedes се изправят пред заплахата от протести в Унгария.

Действията на автомобилните производители се следят внимателно, защото автоиндустрията представлява лъвския дял от чуждестранните инвестиции в Централна и Източна Европа.

Подразделенията на Volkswagen са най-големите компании в Словакия и Чехия.

Базираната в Москва група за инвестиционно банкиране Renaissance Capital твърди в свой доклад, че чуждите инвеститори няма да изоставят проектите си в региона, но нови инвестиции тук са малко вероятни. "Централна Европа най-вероятно никога вече няма да може да предложи това, което имаше през 90-те години на миналия век", смятат те.

Междувременно компаниите правят стъпки да подобрят ефективността чрез повече автоматизация, за да намалят растящите разходи. В дългосрочен план някои от тях може и да се преместят в търсенето на по-евтина работна ръка. Volkswagen вече даде да се разбере, че ще се откаже да инвестира повече в Словакия, ако се изправи още веднъж пред подобен случай.

"Още едно рязко увеличаване на заплатите може да застраши работните места", казва Лучия Коварович Макайова, говорител на Volkswagen Slovakia.

Според Renaissance Capital инвеститорите, които търсят по-евтина работна ръка, ще отправят поглед още по на юг и на изток.

"Когато увереността на бизнеса в Европа отново достигне връх, смятаме, че следващата вълна от инвестиции ще достигне бреговете на Турция и Средиземноморието", смятат те, посочвайки поименно Мароко, Тунис, Египет и може би Украйна и Иран.

Въпросът с разликите в заплащането е със силен заряд. То е и основната причина поляците, чехите и унгарците да смятат, че Западна Европа гледа на тях като на второ качество хора.

Големите производители споделят по-малка част от дохода с работниците в Централна и Източна Европа, отколкото в Западна. Но и служителите от ЦИЕ са по-малко финансово продуктивни.

Част от причината затова е, че компаниите в тази част на континента произвеждат компоненти, които доставят, вместо да извършват окончателната работа по крайните продукти, което носи високи приходи. С други думи икономиката на тези страни е характеризирана не просто от евтината работна ръка, а и като "low-cost" икономика.

Затова и политиците се опитват да привлекат компании в сектори, където добавената стойност е висока.