След като секторът на услугите в Румъния реализира истински бум, компании ориентирани към предлагане на всякакъв вид услуги - от жилищно ипотекиране, частни колежи, брокери на недвижими имоти до агенции за почистване - започват да играят все по-важна роля в живота на румънците, анализират от Оxfordbusinessgroup.

Един от секторите, които набират все по-голяма скорост, е мебелната индустрия и в частност веригите магазини от типа „Направи си сам". Със своите атрактивни цени, новаторски бизнес модели и нарастваща потребителска база, този пазар излиза на преден план. В голяма степен успехът му се дължи на силния жилищен пазар, нарастващите заплати и развиващата се средна класа, която открито се стреми към подобряване на всеки един аспект от живота си.

За първата половина на 2007 год. секторът "Направи си сам" отбеляза ръст от 10% стигайки да 30% и в момента е на път да реализира 900 млн.евро печалби до края на годината.

Въпреки стабилният ръст в сектора, анализатори смятат, че има какво още да се желае, тъй като за разлика от другите страни в Югоизточна Европа, пазарите на стоки за обзавеждане и ремонт на дома заемат малка част от общите пазари на строителни материали.

Именно поради тази тенденция, собственици на веригата магазини BauMAX  взеха решение тази седмица да разширят дейността си в Румъния откривайки общо 11 магазина до края на година. Това възлиза на над 100 млн. евро инвестиции в региона, с което BauMAX ще стане най-бърза разрастващата се търговска верига в сектора.

Шведският мебелен производител IKEA също надмина своите конкуренти след успешния старт, когато на 21 март 2007 год., отвори първия магазин от своята верига в Румъния. Приблизителният брой на посетители през почивните дни е около 50 000 като се очаква до края на годината те да достигнат 2.5 млн.

В магазините на IKEA румънци разчитат на разумната цената за сметка на удобството. За разлика от традиционните магазини, където потребителите закупуват мебели в готов вид, клиентите на IKEA сами сглобяват своите мебели. Според данни на компанията, през първите 4-5 месеца от присъствието на румънския пазар, са регистрирани 70% по-високи приходи от очакваните. Това означава, че до края на годината то могат да достигнат до 68 млн. евро.

Не е учудващ факта, че продукцията в този сектор се радва на високо потребление. След индустриализирането на страната през 1915 год. мебелната индустрия винаги се е движила със стабилни темпове. От ключова роля са фактори като евтината работна ръка, близостта до западните пазари както и стабилните букови и дъбови запаси.

Независимо от това напоследък износът търпи поражения заради покачването на румънското леу. Според анализатори, индустрията е изправена пред сериозни предизвикателства заради ниския валутен курс, който падна до 8%. Резервите на много местни производители бяха отнесени от това повишение и те бяха принудени да се съсредоточат над вътрешния пазар, за да могат да запазят ръста.

IKEA и други компании, заемащи същата пазарна ниша, се прицелиха точно на правилното място в Румъния и румънците, които след годините под социалистически строй, лесно са адаптираха към пазарния модел, при който трябва да се поизпотиш малко, за да получиш, това, за което си платил.