На 7 май митническите служители в Остенде, Белгия, получиха пратка със стриди от Великобритания. Стридите бяха хванати в Есекс и транспортирани до Белгия с 12-метров кораб с алуминиев корпус, който прекоси Ламанша... без хора на борда.

Това ще остане в историята като първата в света търговска пратка, осъществена от безекипажен кораб.

Все пак корабът беше внимателно наблюдаван от 4 души, намиращи се в контролен център на фирмата Hushcraft в Есекс, която е отговорна за дизайна и разработването на безекипажния плавателен съд.

Корабът беше наблюдаван и от бреговата охрана на Великобритания и Белгия, за всеки случай, пише BBC.

Първият кораб, задвижван от батерии, се отправи за Арктика

Първият кораб, задвижван от батерии, се отправи за Арктика

Разчитайки само на батериите, той ще може да плава до час

"Всъщност можете дори да слушате как вълните се удрят по кораба", каза управителният директор на Hushcraft Бен Симпсън.

Корабът разполага с хибриден дизелов двигател, електрически генератор, сателитна връзка, видеонаблюдение и термални камери. Съоръжението има монтирана и система за автоматична идентификация, която предупреждава намиращите се наблизо кораби за своята позиция и маршрут.

Въпреки че пратката със стриди е само 5-килограмова, самата идея за транспортиране чрез подобен плавателен съд е революционна. Има ли пазар за нея?

"Ползите са много. Можете да ги изпратите (безекипажните кораби - бел. ред.) навсякъде по света да вършат различни задачи на значително по-ниска цена. На този кораб не е нужно да имате спално отделение или тоалетна например. Можете да използвате повече пространство", каза Симпсън.

По думите му подобни кораби са по-благоприятни за околната среда, тъй като могат да се задвижват от електричество. Не са необходими и толкова големи пристанища за тях. Безекипажните кораби имат потенциала и да заменят автомобилното транспортиране на стоки и да доведат до значително по-малко вредни емисии.

Според Лаурънс Бренан, който е пенсиониран капитан и професор по международно морско право, въпросните кораби могат да имат и негативно изражение.

Корабите без моряци не предполагат риск за човешкия живот, например от пожари или други опасности в морето. Никой не трябва да набира персонал, да им плаща, да ги обучава или да пази се от нелицензиран екипаж. Лодките могат да отидат навсякъде сами. Въпреки това проф. Бренън е на мнение, че могат да възникнат и проблеми. Ако се развали комуникацията на такъв кораб, това би означавало, че съдът ще стане кораб призрак, който може да бъде много опасен за други съдове в открито море. В зависимост от товара на кораба, той може да създаде и рискове за околната среда, въпреки че като цяло е по-безопасен и щадящ.

Бившият моряк продължава - безекипажните кораби могат да бъдат спрени и ограбени от пирати например.

Очаква се догодина подобен проект да преплува Атлантическия океан. Въпреки това екипът, който работи в тази насока, е наясно с ограниченията на технологията. "Когато на борда се появят неочаквани ситуации, човешкият опит може да реши проблема", каза д-р Каролина Зволак, която оглавява навигационния отдел на Института по навигация и морска хидрография в полската военноморска академия. Тя също така допринесе за успешното навигиране на пратката със стриди през май. Според нея в скоро бъдеще няма да се наблюдава революция в корабоплаването.

Според Съмпсън обаче безекипажното пренасяне на стоки, особено на кратки разстояния, няма да бъде рядкост и то в интервал до 5 години.

Най-голямата промяна на пазара на петрол идва след по-малко от половин година

Най-голямата промяна на пазара на петрол идва след по-малко от половин година

Компаниите, които превозват товари по море, ще трябва да похарчат $10 милиарда, за да отговорят на новите правила за вредните емисии