Миналата година Европа увеличи вноса на въглища от Колумбия, на фона на широко разпространената енергийна криза на континента. Сега, когато цените на природния газ са надолу с над 90%, много от електроцентралите преминават отново към алтернативното гориво.
Но какво става с нежеланите от Европа товари с въглища. Изглежда те се насочват към Азия. Доставки от около 7 милиона тона колумбийски въглища ще бъдат изнесени в азиатските страни през следващото тримесечие, вместо да бъдат стоварени на европейските пристанища. Това заявява Джеймс Маршал, главен изпълнителен директор на Berge Bulk Ltd., чиято флота от кораби обикаля тези маршрути, цитиран от Bloomberg.
Дестинациите за доставка на въглища, използвани от електроцентрали и производители на стомана, включват Китай и Индия.
Миналата година вносът на въглища в Европа от Колумбия се увеличил с 23% до около 30 милиона тона, според данни на корабния посредник BRS Group, на фона на войната в Украйна, санкциите за Русия и притесненията от енергийна криза.
Сега обаче нещата се променят и товарите от Колумбия трябва да намерят нови дестинации за доставка. Допълнителните доставки в Китай ще допринесат за нарастващите запаси в крайбрежните пристанища. Страната вече беше увеличила вноса си, наред с увеличаването на местното производство, но търсенето не оправда очакванията, защото възстановяването на икономиката на Китай показва слаби резултати.
Това навярно ще се промени със затоплянето на времето и след като алтернативи като водноелектрическата енергия са засегнати от голямата сушата миналата година и перспективата за по-високи от обичайните температури това лято.
По-доброто икономическо представяне през второто полугодие би засилило енергийните нужди на Китай, смята Йохан Тан, който е анализатор в отдела BMI на Fitch Solutions. "По-топлото лято ще стимулира по-високи доставки на въглища, като застраховка срещу недостиг на енергия", коментира той.
Според мозъчния тръст Ember по-ниското потреблението на въглища ще помогне на Европа в целите й в областта на климата, след като миналата година в експлоатация се върнаха много инсталации, работещи с най-замърсяващото гориво.