Хиляди "финансови експерти" на водещите финансови институции по света не успяха да видят огромна вълна, която бе на път да залее пазарите при последната финансова криза от 2008-ма година. И това сериозно подрони авторитета на банките и анализаторите и способността им преждевременно да алармират пазарните участници за предстоящи трудности.

Ето защо напоследък става все по-модерно инвеститорите да се обръщат към нестандартни индикатори в опитите си да прогнозират накъде ще се движи икономиката в бъдеще. Именно подобни "нестандартни и неконвенционални" подходи ще разгледам сега.

Дали може да се има доверие на подобен род индикатори? Колкото и странно да звучи, те са доста добри в прогнозирането на състоянието на икономиката... Или поне - далеч по-добри и с по-висока успеваемост от финансовите специалисти!

Индикаторът "горещи сервитьорки" и пълни заведения

Този индикатор следи броят на "привлекателните сервитьори" и според него, колкото повече симпатични хора работят като сервитьори, толкова по-лошо е състоянието на икономиката.

В основата на това схващане стои възприятието, че на атрактивните хора им е много по-лесно да си намерят по-добре платена работа, когато икономиката расте с добри темпове и пазарът на труда се радва на стабилно представяне.

В момента на несигурност и трудни за икономиката времена, намирането на добре платена работа е по-трудна за хората с добри външни характеристики и това ги кара да прибягнат към приемането на по-ниско платена работа.

Аз бих добавил към този индикатор и категорията "пълни заведения". Когато е трудно да си намерите маса, в някои от популярните заведения във Вашия град, то определено може да се приеме, че местната икономика се развива добре.

А как стоят нещата в момента в момента в България?

Пълни заведения... Относно привлекателността на сервитьорите, всеки сам може да си прави изводите за себе си.

Препълнени автокъщи за луксозни автомобили

Спомням си как само преди четири-пет години, докато пътувах към работа минавах покрай няколко автокъщи за луксозни автомобили. Интересното е, че те бяха наполовина празни, някои от които дори изчезнаха...

Сега, отново минавам покрай част от същите автокъщи и те буквално са "претъпкани" с нови и луксозни возила. Какво означава това? Най-общо казано, че интересът към луксозните автомобили "втора ръка" се е повишил сериозно.

Или хората си мислят (без да броим тези, които наистина могат да си ги позволят) във все по-голяма степен, че могат да си позволят "луксозен автомобил". А това сочи, високо ниво на доверие в собствените доходи, което е типично за периоди на икономически бум.

Както знаем обаче, бумът е фаза, която предхожда намирането на връх и последваща рецесия. И докато, едва ли някой може да се нагърби точно да прогнозира, кога ще дойде момента на криза, добре е да гледате внимателно "с две очи", към признаци за трудности.

Индикаторът къси поли

Това е един малко по-популярен сред инвестиционните среди индикатор. Идеята му е следната - колкото по-къси са полите на дамите, толкова по-добре се развива икономиката. И разбира се, когато стигнат минимална дължина и се задържат при нея известно време, това което може само да последва, е да стават все по-дълги...

Защото, както вече споменахме, според законите на физиката и икономиката - всичко което лети нагоре, рано или късно се приземява.

Идеята е следната - бъдете щастливи, докато полите на дамите са къси (и се наслаждавайте на икономическата среда), но бъдете и внимателни. Защото няма да има "звън от камбана", който да оповести началото на кризата. А следващата криза, както предупреждават много от финансовите експерти (които както вече казах не са с особено висока успеваемост в прогнозите си), може да е изключително тежка.

Индикаторът долно бельо Алан Грийнспан, бивш ръководител на Фед (който много инвеститори обвиняват за дълговата криза в САЩ, защото държа нивата на лихвите твърде високи и твърде дълго време), следеше състоянието на икономиката по.... продажбите на долно бельо.

Логиката на Грийнспан бе следната - продажбите на тази стока от "първа необходимост" са сравнително постоянни, така че всяка една промяна при тях, може да е доста показателна за състоянието на щатската икономика.

Индикаторът мъжка вратовръзка

Според изданието The Telegraph, налице е връзка между продажбите на мъжки вратовръзки и състоянието на икономиката. Връзката е обратнопропорционална обаче.

В трудни икономически моменти, мъжете инвестират повече средства във вратовръзки, за да подобрят визията си и да станат по-конкурентни на трудовия пазар. Особено предпочитани са червените вратовръзки. Така, че когато покрай Вас започнат да минават повече мъже с костюми и червени вратовръзки, започвайте да се притеснявате.

Индикаторът "червило"

Този индикатор е бил предложен през далечната вече 2001-ва година, от производителя на луксозна козметика Estée Lauder. Изпълнителният директор на компанията - Ленърд Лаудър, е забелязал, че продажбите на червила растат сериозно в моменти на икономически трудности.

Индикаторът "срещи"

Какво друго им остава на хората в моменти на кризи и рецесии от това да ползват услугите на сайтове за запознанства и да ходят по срещи. Статистиката на сайта Match.com предполага, че по време на криза, трафика и съответно срещите се повишават значително.

Пълните киносалони

Киносалоните са друго място, в което хората могат да избягат от трудности и безработица. За съжаление, това вече е малко позакъснял индикатор, по подобие на гореспоменатия. Но пък нищо не пречи, да следите кога киносалоните ще започнат да се поопразват, за признаци за излизане от рецесията.