На фона на бързия икономически растеж в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през последните години, един сектор се превърна във важен фактор за този успех, а очакванията за него в дългосрочен план изглеждат още по-обнадеждаващо.

Логистиката стана ключова индустрия за страните в региона, а инвестициите в нея растат бързо. Доказателство за това е повече от двойното увеличение между 2012 и 2016 година на дела на инвестициите в логистични площи от общите вложения в имотния сектор. За този период той е нараснал от 27 на 59%, пише в свой анализ сайтът Emerging Europe.

От Евростат прогнозират нова експанзия на сектора с 36 на сто в Европейския съюз до 2050 година, като най-голям се очаква да бъде растежът в Полша и Чехия, съответно с 54 и 46%.

"Ясно е, че регионът е в изключително добра позиция в Европа по отношение на двата най-бързо растящи сектора - електронна търговия и производство", казва Робърт Добрицки, който е ръководител на Panattoni Europe, специализирана в изграждането на индустриални обекти.

Според изчисленията на Мартин Полак, който е регионален ръководител за ЦИЕ в Prologis, през 2017 година обемът на инвестициите в региона в логистични площи е достигнал рекордните 13 милиарда евро.

"Подкрепа за този успех в ЦИЕ оказа солидният икономически растеж, придружен от растежа на потреблението, заплатите и на заетостта", допълва той.

По думите на Агнешка Хайк, която ръководи фирмата Raben Group, до голяма степен засиленият интерес се дължи на предлагането на широк спектър от услуги чрез използването на модерни технологии от компаниите в бранша.

"Логистичният сектор в Източна Европа е относително нов пазар. Подобни бяха тенденциите в Западна Европа в началото на 2000 година", казва тя и допълва: "В Полша, например, в момента има 13,4 милиона квадратни метра модерни складови площи, което е с 22% повече в сравнение с 2016 година.".

В резултат регионът започна да привлича големи международни компании, като Amazon отвори център в Словакия, а Alibaba избра за това Полша.

"Очевидно е, че разходите за работна ръка и складови площи все още са основният двигател на развитието на логистиката в ЦИЕ. Изчисляваният разход за труд в ЕС през 2017 година е в размер на 26 евро. В Чехия и Словакия обаче той е около 11 евро, в Полша, Унгария, Латвия е близо 10 евро, докато в Румъния е 7 евро", коментира Хайк.

Все още обаче Западна Европа отговаря за над 90% от логистичната дейност на континента, като Германия доминира в този бранш. Експертите посочват, че на страните от ЦИЕ ще са им необходими по-големи инвестиции в инфраструктура, за да променят това. Наред с това те трябва да се справят с обострящата се липса на работна ръка.