Прекъсванията в световната верига за доставки може да подължи още длго. Избухването на Covid-19 в провинция Гуангдонг в южната част на Китай беше причина за големи задръствания в пристанищата в региона, пише BBC. Според експерти започналите с пандемията процеси ще се разрешават още месеци наред, а спедиторските фирми се борят с драматични колебания в търсенето.

Проблемите в провинцията обаче са само последните от поредицата сериозни пречки за индустрията. Затварянето на един от най-натоварените пътни коридори в света, през март Суецкия канал допълнително забави стотици морски превозвачи. Когато отново се отвори, струпването на закъснелите кораби предизвика нови задръствания в европейски центрове като Ротердам и Антверпен.

Онлайн търговията по време на пандемията допълнително изостри проблема заради необичайно нарасналото търсене. Това наруши балансираната дейност на веригите за доставки. Пристанищата в Европа и Северна Америка се "затлачиха" от множеството едновременно пристигащи плавателни съдове, а изтеглянето на празните контейнери почти спря.

Според браншовата организация Bimco секторът в момента е в извънредна ситуация. Според експерти решаването на проблема с китайските пристанища изисква повече прозрачност и откритост от страна на местните власти. Системата е толкова претоварена, че се задейства ефекта на доминото - прогнозите към поне още 12 месеца възстановителен период и закъснения.

Търговците на дребно в Европа, Обединеното кралство и Северна Америка са под заплаха от недостиг на стоки преди коледните. Зареждането със стоки от Китай започва най-късно в края на лятото, а пиковият сезон за контейнерните превози е третото тримесечие. Сега нещата стоят по съвсем друг начин.