Китайският морски гигант Cosco започва диалог с правителството на Гърция относно условията по генералния план за инвестицията в пристанище Пирея. Атина и Пекин искат пристанището да стане най-голямото търговско такова на Стария континент и хъб в бързо развиващата се търговия между Азия и Европа.
Споразумението между двете страни включва 16 търговски сделки. Преговорите по тях предвиждат разширяване на пакета от 600 милиона евро до 900 милиона евро, пише гръцкото издание Kathimerini и агенция Reuters. Според последните разговори между лидерите на Китай и Гърция обект на преговори ще бъде и изграждането на нов, четвърти контейнерен терминал.
Срещите на премиера на южната ни съседка Кириакос Мицотакис и китайския президент Си Дзинпин в Шанхай миналата седмица и в Атина този понеделник също показаха, че всички лицензирани проекти в генералния план на Cosco ще започнат незабавно. Предвидено е първо да се разшири круизния терминал на пристанището, както и да се изгради нов пътнически терминал, за който вече има финализирана концесия.
От срещите стана ясно, че двете страни не се шегуват и целят да направят Пирея най-голямото тъговско пристанище на целия континент. След като Си каза в интервю за гръцкото издание, че пристанището на Пирей е "главата на дракона", той и Мицотакис посетиха инсталациите на Cosco в Пирея.
Няколко часа по-рано в Атина министърът на корабоплаването Янис Плакиотакис и председателят на китайската морска компания Сю Лирон подписаха споразумение, което подчертава волята на двете страни да преодолеят заедно всички препятствия пред плана, така че проектът "Пирея" да бъде изпълнен. Проектът не само е основен за гърците, но и за китайската фирма.
В същото време заместник-председателят на Европейската инвестиционна банка Андрю Макдауъл, директорът на дъщерното дружество на Cosco - Piraeus Port Authority, Танасис Лиагос и председателят на Китайската банка за инпорт и експорт Су Сиаолиан подписаха друго споразумение по отношение на финансирането от инвестиционния план на Cosco. Планът предвижда начална инвестиция в размер на 100 милиона евро плюс още 40 милиона евро на по-късен етап.
Седмица по-рано Мицотакис откри дискусията в Шанхай относно компенсационните мерки на Cosco за местното население в Пирея и другите общини до пристанището, за да елиминира резерви и възражения и да гарантира, че изграждането на четвъртия контейнерен терминал за 300 милиона евро се одобрява широко. Новият терминал трябва да повиши капацитета на пристанището от обработваеми годишно 7 милиона контейнери на 10 милиона контейнери до 2021 година.
ilian-mavrov
на 19.11.2019 в 08:51:08 #4Палини оня с тиквата прати в Китай секретарка(нищо против съсловието им),не икономист(не че имаме и такъв в правителството), така че както е казал Данте-"надежда всяка тука оставете"!
pallini
на 17.11.2019 в 11:51:39 #3Е сега е момента тоя с тиквата да направи магистрала до Солун, защото всичко ще минава през Македония, защото е по близко до Европейската магистрална мрежа. Едно умно остойностяване на тол таксите може да направи чудеса за няколко години. Да видим сега колко е умен тоя стратег на пожарникарската наука.
fanty
на 14.11.2019 в 10:15:20 #2икономически погледнато това е глупаво! ако трябваше да правят нещо, то трябваше да е в Солун. Корабният транспорт е най-евтиният, сега ако трябва да се транспортира товар от Атина към Балканите или Италия, ще трябва да се бият още едни 600 км. с камиони по магистралите, а това ще увеличи цената на доставката с разходи за дизел, заплата на водача и тол, но китайците си знаят (по-скоро си мисля, че гърците са ги излъгали нещо)
Whitestar1
на 12.11.2019 в 21:45:34 #1Сериозно предизвикателство пред нашите съседи, взимайки в предвид пристанището в Истамбул и заявките за разширяване, дадени преди няколко години. Едва ли нашите портова ще мерят сили с Гърция и Турция, през следващите десетилетия!