Съединените щати ще загубят най-много, ако започне търговска война с други държави, докато Китай ще спечели от ответните мерки, показва симулация на Европейската централна банка, цитирана от Reuters.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че търговските войни са "добри и лесни за спечелване" през март, започвайки спор с Китай, в който администрацията му наложи мита върху стомана, алуминий и различни китайски продукти.

САЩ или Китай: Кой печели търговската война досега?

САЩ или Китай: Кой печели търговската война досега?

6 месеца след въвеждането на първите мита резултатите са разнопосочни

Изследването на ЕЦБ симулира 10% тарифа на САЩ върху целия внос и еквивалентна ответна мярка от други страни. При такъв сценарий Щатите ще понесат най-тежък удар заради намалената търговия и щетите върху потребителското и инвеститорското доверие.

"Резултатите от оценката предполагат, че нетната позиция на САЩ в износа ще се влоши значително. Американските фирми също ще инвестират по-малко и ще наемат по-малко работници, което засилва отрицателния ефект", посочват от ЕЦБ.

Снимка 380252

Според експертите на банката растежът на САЩ ще бъде намален с повече от 2 процентни пункта. Международният валутен фонд в момента очаква американската икономика да нарасне с 2.9% през тази година и 2.7% през следващата.

За разлика от това, Китай би спечелил, изнасяйки повече в трети страни, в които американските стоки са обект на мита, въпреки че тази малка печалба би била временна и частично компенсирана от отрицателен ефект върху доверието.

Китай започна да усеща ефекта от митата

Китай започна да усеща ефекта от митата

Намаляват производството и търсенето

Междувременно световната търговия може да падне до 3% спрямо изходното ниво.

Моделът на ЕЦБ е чисто теоретичен; той не възпроизвежда действителните търговски условия. САЩ наложи мита за 200 млрд. долара на китайски продукти, а Китай отвърна с тарифи за 60 млрд. долара върху американски стоки.

Тръмп наложи мита и върху стоманата и алуминия от Европа и заплаши с тарифи върху европейските автомобили. Налозите върху колите засега са стопирани, докато двете страни преговарят за намаляване на търговските бариери.