Това може да е годината, която ще сложи край на т. нар. Черен петък, какъвто го познаваме.

В продължение на десетилетия, това е денят, който се характеризира с масови разпродажби привлича огромни тълпи и предизвиква истерия по търговските центрове и магазините.

Но как ще се промени това по време на пандемия?

"Не мога да предвидя това да се случи тази година", заяви Скот Ранкин, главен лидер на стратегията за потребителски и търговски услуги в KPMG US. "При всичко, което се случва, може изобщо да няма Черен петък", каза Ранкин. "Не мога да си представя търговци на дребно да се готвят за подобно събитие, предназначено да събере стотици хора в магазините. Има толкова много рискове относно това", заяви той.

Единственият начин, по който Черният петък може се осъществи, по начина който познаваме досега е "ако имаме късмет да има ваксина и всички я получат до тогава", казва Ранкин. Експертите смятат, че едва ли ще има ваксина поне 18 месеца, за да се разработи и тества.

Междувременно се увеличават все повече потребителите, които активно се възползват от онлайн пазаруване. Отбелязвайки тенденцията, Генет каза, че Macy's се стреми да се съсредоточи върху онлайн офертите за Black Friday.

Macy's също обмисля много по-ранен старт на маркетинговата си кампания за Черен петък, веднага след Хелоуин.

Пандемията може да принуди търговците на дребно да преосмислят своята типична стратегия за Черен петък, за да не привличат тълпи от хора в магазините си.

Според някои наблюдатели и анализатори Черният петък през последните години губи своята актуалност и не привлича толкова купувачи.

Една от причините е, че търговците на дребно удължават промоциите в продължение на много дни, а не само за един ден. И потребителите все повече се обръщат към интернет, за да намерят дори по-големи промоции.

Онлайн продажбите се увеличават още преди пандемията. През 2019 г. купувачите са похарчили повече от 600 милиарда долара онлайн, което е близо 15% спрямо предходната година, според отдела за търговия.

"Черният петък определено се е обърнал към онлайн продажби през последните пет години", казва Нийл Сондърс, анализатор и управляващ директор в GlobalData Retail.

"Фокусът вече не е единствено върху този ден. Това събитие се организира за няколко поредни дни", казва Сондърс и очаква този Черен петък да е "по-слаб" от другите.

Все пак има някои окуражаващи знаци за търговците на дребно, че апетитът на потребителите за пазаруване остава силен въпреки настоящите предизвикателства. "Тъй като магазините се отварят, все още има хора, които се редят да пазаруват", каза Род Сайдс, който води практиката на Deloitte за търговия на дребно и дистрибуция в САЩ.

"Някои търговци ще смятат, че рискът е прекалено голям, за да привлекат големи тълпи в Черния петък, но може да има и други, които няма да бъдат толкова притеснени, стига да успеят да запазят служителите и клиентите си безопасност", казват анализатори.