Корабните превозвачи отменят десетки пътувания по най-натоварените маршрути в разгара на пиковия сезон - това е знак за поредния удар от икономическата криза, която засяга компаниите, след като инфлацията натежа върху световната търговия и потребителските разходи.

Едва ли преди няколко месеца някой би могъл да си помисли, че това ще се случи, след като корабоплаването рязко се повиши, а тарифите за товари и печалбите на превозвачите достигнаха рекордни нива. През октомври 2021 г. компании като Walmart и Home Depot дори наемаха свои кораби, за да се справят с натоварването в големите пристанища и за да задоволят скока на търсенето на внос.

Сега обаче цените за транстихоокеански превоз са паднали с около 75% спрямо нивата, наблюдавани преди година. Индустрията се задъхва, големите търговци отменят поръчки с доставчици.

Влошаването на икономическите условия в световен мащаб, заради войната в Украйна, затварянето на фабрики в Китай нанесе тежки удари на търговските операции. Международният валутен фонд намали няколко пъти прогнозата си за глобалния растеж на БВП през 2022 г. Потребителските цени се покачват с най-бързите темпове от години в САЩ, Европа и други части на света.

Една от последиците на топящото се търсене е намаляването на работата на океанските превозвачи. Капацитетът от контейнери, предлаган от корабни оператори, базирани в Тихия океан, е намалял с 13% на годишна база, или с други думи - 21 кораба по-малко, които могат да превозят около 8000 контейнера в рамките на едно пътуване. Това сочат данни за корабоплаването на Sea-Intelligence и Xeneta.

Глобалната криза, обхванала товарното корабоплаване, може да продължи още 18 месеца

Глобалната криза, обхванала товарното корабоплаване, може да продължи още 18 месеца

Според ръководителя на Braemar Shipping Services ситуацията ще се подобри през 2023 г.

Отменени са общо около 40 планирани пътувания до западното крайбрежие на САЩ от Азия и 21 плавания до източното крайбрежие от Азия за следващите две седмици. Това сочат данни, цитирани от The Wall Street Journal.

Превозвачите отменят и пътувания по каналите от Азия до Европа. Само за първата седмица на октомври една трета от предварително обявения капацитет ще бъде изтрит.

Разбира се това само очертава моментната картина и то не изцяло. Някои превозвачи не са склонни да споделят информация за отменени плавания, за да не бъдат уязвими пред конкуренцията си. Пътуванията могат да бъдат отменени и поради други причини - задръстване на пристанището, проблеми с графика и т.н.

И все пак сегашният период от годината обикновено е най-натовареното време за големите превозвачи, на фона на трупането на запаси от страна на търговците на дребно.

Дневните тарифи за периода в момента са средно 3900 долара за превоз на един контейнер през Тихия океан, в сравнение с 14 500 долара в началото на годината и 19 000 долара през 2021 г., според Freightos Baltic Index.

Според консултантът Braemar PLC капацитетът на контейнерите за океански превози може да се увеличи с 4% през 2022 г. и да нарасне с 8,8% през 2023 г. и 9,7% до 2024 г. От началото на 2020 г. са поръчани 1056 кораба, които могат да пренасят почти осем милиона кутии, в сравнение 688-те кораба, налични между 2015 г. и 2019 г., превозващи близо пет милиона кутии.

Тарифите за превоз на товари останаха над нивата от преди пандемията и най-значимите оператори разполагаха с достатъчно финанси, за да издържат на икономическия спад. Разходите, с които се сблъскват превозвачите обаче, също нарастват като цените горивото например. Операторите по пристанищата също вдигнаха таксите за акустиращите кораби.