Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) заяви, че не очаква индустрията за въздушни пътувания да се възстанови от удара, нанесен й от пандемията на коронавирус, преди 2024- а година, предава Business Insider.

"Дори при наличие на ваксина всичко зависи от това колко добре държавите успяват да контролират вируса", каза главният икономист на IATA Брайън Пиърс. "Това очевидно ще бъде проблем за възстановяването".

Основната част от проблема е, че все още има относително малък интерес към летенето. "Докато съществува ограничено търсене за пътуване през свободното време, доверието на потребителите е слабо, предвид опасенията относно сигурността на работните места и нарастващата безработица, както и рисковете от улавяне на COVID-19", заяви IATA в прессъобщение.

Освен това корпоративните пътувания, които не са се възстановили, ще възпрепятстват възстановяването, каза IATA. Дори когато икономиката се развива, бизнес пътуванията може да възстановят върнат бавно. Компаниите се стремят да спестяват разходи на фона на последиците от коронавируса.

Авиоиндустрията може да загуби 400 000 работни места до края на годината

Тази индустрия губи 400 000 работни места до края на годината. И още 25 милиона може да последват

Големите европейски компании вече обявиха планове да освободят хиляди служители

"Очаква се корпоративните бюджети за пътувания да бъдат много ограничени, тъй като компаниите продължават да са под финансов натиск, дори когато икономиката се подобрява", каза IATA. Проучванията показват, че връзката между растежа на БВП и бизнес пътуванията се е разрушила, тъй като видеоконференциите правят личните срещи по-малко необходими.

В първите месеци на пандемията повечето превозвачи предположиха, че ще има период от две до три години за възстановяване. Едно изключение беше изпълнителният директор на компания Southwest Гари Кели, който предложи петгодишен възстановителен срок. "Въз основа на историята, в рецесионна среда това е дълъг период на възстановяване за бизнеса", каза Кели. "Този път може да е по-лошо."

Анализатори от индустрията също прогнозираха дълъг път за възстановяване. Търсенето на пътувания отпадна в региони на Азия от средата до края на януари, а в останалата част на света в средата на март. Докато анализаторите през януари бяха предвидили възстановяване във V-образна форма, ако въздействието се разпространи до пазарите в САЩ и Европа до април.

Европа спасява авиоиндустрията си с близо €34 милиарда. Кои получават най-голяма помощ?

Европа спасява авиоиндустрията си с близо €34 милиарда. Кои получават най-голяма помощ?

И как помощта предизвика спор между KLM и Ryanair

"Все повече се убеждаваме, че възстановяването на индустрията до нивата на продукцията през 2019 г. ще отнеме много дълъг период от време", според анализаторът Джейми Бейкър от JPMorgan, "което ще доведе до загуба на материал от самолетите и персонал", заяви той.

Самите авиокомпании са единодушни: пътят обратно към "нормалното" няма да бъде просто труден, но и дълъг.