Световната икономика ще отчете най-слабия си растеж от 2016 година насам през настоящите 12 месеца на фона на търговския конфликт между САЩ и Китай и неговия ефект върху глобалната търговия. Брутният вътрешен продукт (БВП) ще се увеличи с 2,9% през 2019 година, което е с 0,3 пункта под резултатът от предходната. Нивото на растежа ще бъде най-ниското, наблюдавано през последните 3 години.

Това прогнозират експертите от международната компания, специализирана в областта на кредитното застраховане Coface.

Забавянето на световната икономика ще се отрази негативно на някои от секторите, които са изложени на по-сериозен риск от първоначалния ефект на отслабналия растеж. Това важи за сектори като автомобилостроене, строителство и химикали.

Експертите посочват, че ефектът от повишените мита върху китайския внос в САЩ вече дават първите си резултати.

"Промени вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината", се казва в анализа.

Очакванията на компанията са глобалната търговия да спадне с минус 0,7% на средно годишно равнище през 2019 година.

"Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в много страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert, през 2017 година 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики", се посочва в документа.

Цената на повишените тарифи за Китай ще бъде в рамките на около 0,8% от БВП. Частично обаче тя ще бъде компенсирана от стимулиращите политики, предприети от Пекин.

"По-високите американски тарифи имат пряко въздействие върху Китай, но и косвени за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти", става ясно още от анализа.

Експертите предупреждават увеличаването на американските тарифи с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна - партньор на държавата към която са насочени митата.

Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 година е незначителна (0,04% от БВП). Новите тарифи малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.

Прогнозата на Кофас не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за последващи тарифи от около 300 милиарда щатски долара внос от Китай.

"Другата търговска война" или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.