Очаква се търговията между Катар и Турция да достигне 2 млрд. долара през 2018 г., казва турски официален представител, което е с 54% повече от предходната година и подчертва укрепващата роля на Анкара като основен съюзник на Катар на фона на политическия разрив в региона на Персийския залив.

Анкара се превърна в един от водещите партньори на Катар, откакто воденият от Саудитска Арабия блок започна търговски и дипломатически бойкот на малката държава от Персийския залив през 2017 г. Турция изпрати допълнителни войски и храна, за да укрепи нуждите на Катар веднага след като започна кризата.

Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства, Бахрейн и Египет обвиняват Катар в подкрепа на тероризма. Доха отрича обвинението и твърди, че бойкотът има за цел да наруши суверенитета ѝ.

В изказване на изложение в Турция, което започна в сряда в Доха, заместник-министърът на финансите на Турция Осман Динчбас казва, че Катар е една от най-бързо развиващите се страни за търговия за Турция през 2018 г., а цифрата от 2 млрд. долара се очаква да нарасне.

Миналата година Катар обеща пакет от 15 млрд. долара икономически проекти, инвестиции и депозити за Турция, който включва валутен суап до 3 млрд. долара, за укрепване на отслабената лира в страната.

Динчбас казва, че "част от 15-те милиарда долара" досега е пристигнала, но отказва да уточни колко или в каква форма.

Обемът на търговията между Катар и Турция за първите 10 месеца на 2018 г.- най-новите налични данни, се равнява на 1,7 млрд. долара, което е сериозно увеличение от стойностите за 2017 г. - 1,3 млрд. долара.

Тази търговия включва стоки като турска храна и строителни материали за Катар и в катарски втечнен природен газ и алуминий за Турция.

Abu Issa Holdings, един от най-големите дистрибутори и търговци на потребителски стоки в Катар се радва на ръст на турските си марки до около 25% от портфейла си от около 10% преди бойкота, казва главният изпълнителен директор Абу Иса.

На изложението Абу Иса представя турски мед и макаронени изделия, доставени след бойкота, които той заявява, са станали най-продаваните в Катар, замествайки марките на Саудитска Арабия, които някога претрупват рафтове в Доха.

Други, като Kingspan, вносител на турски изолационни панели за складове и хладилни складове, казва, че обемът почти се е удвоил миналата година.

Абу Иса казва, че ще се придържа към турските марки, които са станали популярни, дори ако бойкотът бъде премахнат, въпреки по-високите транспортни разходи.