Новите за високата ефективност на разработваните ваксини за коронавируса породиха надежди за сектора на туризма, който е силно засегнат от затварянето на граници, ограниченията за пътуване и мерките за социално дистанциране, свързани с Covid-19.

В началото на ноември американският фармацевтичен гигант Pfizer и германската биотехнологична компания BioNTech обявиха, че съвместно разработеният кандидат за ваксина е ефективен при повече от 90% от изследваните лица с Covid-19, според резултатите от третия етап на изследването. Две седмици по-късно, допълнителни тестове показват, че степента на ефикасност всъщност е по-добра от първоначално очакваната и е 95%, пише Oilprice.

Компаниите заявиха, че се надяват да получат разрешение за продажба и разпространение на ваксината - първо в САЩ преди края на месеца. Те прогнозираха, че могат да произведат до 50 милиона дози от ваксината преди края на годината и допълнителни 1,3 милиарда през 2021 година.

Американската биотехнологична компания Moderna също е представила кандидат за ваксина с 95% ефективност. Междувременно тестовете за друга ваксина, разработена в Обединеното кралство от Оксфордския университет, в сътрудничество с британско-шведската фармацевтична компания AstraZeneca, показаха ефективност от 70%, която може да бъде увеличена до 90% чрез промяна на дозата.

Въпреки че ситуацията леко се облекчи на развитите пазари в средата на годината, много части на света бележат втори скок в случаите на коронавирус, което води до допълнителни ограничения.

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие прогнозира, че международната туристическа икономика ще се свие с 80% тази година.

Това свиване е оказало значително въздействие върху онези нововъзникващи пазари, които черпят значителна част от своя БВП от туризма. Миналата година туризмът представлява 11% от БВП в Тайланд, 9% във Филипините, 8% в Мароко и 7% в Тунис.

Понастоящем се очаква да минат няколко години, преди туризмът да се възстанови напълно. Консултантската компания McKinsey изчислява, че приходите от глобален туризъм няма да се върнат на нивата от 2019 г. до 2023 г. или 2024 г.

Въпреки това, с ваксина, позволяваща по-голямо движение и търговия, някои служители се надяват, че това ще доведе до по-бързо от очакваното възстановяване в туристическата дейност.

Според някои Китай е пример за бързо възстановяване. Откакто страната успя да контролира инфекцията, въздушният трафик се върна на 90% от нивата преди пандемията.

Въпреки че ваксината ще бъде от ключово значение за всяко възобновяване на масовия туризъм, Ейлийн Клементе, председател и президент на филипинската фирма Rajah Travel Corporation, казва, че други мерки също ще бъдат от решаващо значение за възстановяването.

"Вярвам, че основният приоритет на туристическата индустрия е да накара хората да пътуват отново безопасно, като даде на правителствата увереност, че тестовете за Covid-19 и проследяването на контакти са възможни и надеждни преди да има програма за ваксинация", каза тя.

Висящи предизвикателства и възможности

Един фактор, който може да усложни възстановяването е потенциалната трудност, свързана с безопасно транспортиране на ваксини.

За да работи ефективно, кандидатът за Pfizer и BioNTech трябва да се съхранява при много ниска температура около -80 °C. Въпреки че изискванията за хладилни складове представляват особени предизвикателства в по-слабо развитите страни, такива фактори могат да предложат и възможности за логистичните компании.

Например кувейтската логистична фирма Agility Public Warehousing води дискусии с правителствата и производителите на ваксини, за да помогне за разпределянето на дозите, след като станат достъпни. Компанията, която има логистична мрежа, обхващаща 120 държави, казва, че има значителни възможности за хладилно съхранение в много нововъзникващи пазари.

Освен транспорта, има въпроси дали социалните и икономическите последици от кризата могат допълнително да забавят възстановяването на туристическата индустрия.