В края на 2020 г. най-високият дял на нови леки автомобили (на по-малко от 2 години) сред държавите-членки на ЕС е регистриран в Люксембург (22% от всички леки автомобили в държавата), съобщи "Евростат". Люксембург е следван от Франция, Австрия, Ирландия, Белгия и Швеция (всички между 16% и 17%).

Най-много са били леките автомобили на възраст между 2 и 5 години е отново в Люксембург, а също и в Ирландия (и двете по 28%), в Белгия делът им е малко по-малък (24%).

Защо колите "втора ръка" поскъпнаха с близо 50% за година?

Защо колите "втора ръка" поскъпнаха с близо 50% за година?

За една кола в момента се борят около 4-5 търговци

От друга страна, най-висок дял на най-старите леки автомобили (на 20 или повече години) е регистриран в Полша (40%), Естония (33%) и Финландия (28%).

Когато се комбинират двата най-стари възрастови класа, най-висок дял на пътнически автомобили, които са на възраст над 10 години - най-стар автопарк е регистриран в Литва (81%), следвана от Румъния (80%) и Полша (78%). Това е в рязък контраст с Люксембург (24%), Ирландия (29%) и Белгия (32%), където тези дялове са по-малко от една трета от автопарка.

Снимка 584908

Евростат обаче, не разполага с данни за България, Гърция и Словакия. 

От коментар на председателя на Асоциацията на автомобилните производители Храбрин Иванчев пред Нова тв от началото на тази година става ясно, че средната възраст на целия автопарк в България е 19 години. Тогава той поясни, че в страната ни има 3,8 млн. автомобила, като около 1,9 млн. от тях са на възраст над 20 години.

Колите "втора" ръка поскъпнаха с 50% за година, ето кои автомобили са най-търсени

Колите "втора" ръка поскъпнаха с 50% за година, ето кои автомобили са най-търсени

На какво се дължи поскъпването?

През последните години различни страни предлагаха програми, подкрепящи закупуването на нови автомобили с ниски емисии, като същевременно бракуват старите автомобили на собствениците. Общата цел на тези програми е обновяване на автомобилния парк с автомобили с по-ниски емисии, като същевременно се стимулира икономиката. Обновяването на флота обаче беше възпрепятствано от ограничения, свързани с пандемията от COVID-19 и прекъсвания на веригата за доставки.