Очаква се инвеститорите в европейските производители на автомобили да посрещнат нов период на волатилност на акциите след като САЩ разпространиха проектодоклад за митата, а президентът на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер даде сигнал, че затишието за ЕС в разгара на търговска война може скоро да приключи, пише Bloomberg.

Докладът е част от проучването на Департамента по търговия на САЩ за това дали да облагат автомобили, ванове и лекотоварни камиони, както и части за автомобили. Заключенията от доклада трябва да бъдат предоставени на президента Доналд Тръмп, който преди това заплаши с 25% мита върху внесените автомобили.

Снимка 389186

Източник: Bloomberg

Въпреки изключенията за производството им в американски и мексикански фабрики, европейските автомобилни производители ще бъдат най-тежко засегнати заедно с вносителите от Япония и Южна Корея, според анализатори от RBC Capital Markets. Доставчиците ще имат още повече затруднения при подобни мита върху вноса на части, според банката, която цитира прогноза на Американския съвет за автомобилна политика, сочеща увеличение от 2,000 долара на цената на произведено в САЩ превозно средство и увеличение от 2,400 долара, когато тарифите върху стомана и алуминий се добавят.

Европейският съюз изпрати миналата година 1.1 милиона коли за САЩ, с превес на марките Audi на Volkswagen, Porsche и BMW. Планираните мита на САЩ ще удари автомобилите и частите с 58 милиарда евро (65 милиарда долара), коментира Европейската комисия през юни, като добави около 10 000 евро към цената на автомобил, произведен в Европа.

Напрежението в търговските отношения между САЩ и ЕС затихна временно през юли след среща на Юнкер и Тръмп във Вашингтон. Председателят на ЕК подаде сигнали в понеделник, че затишието може да свърши след края на годината.

Комисарят по въпросите на търговията Сесилия Малмстрьом пристига във Вашингтон тази седмица, за да се срещне с търговския представител на САЩ , за да продължи преговорите за бъдещо споразумение за свободна търговия. Официалните търговски преговори ще започнат в средата на януари, съобщават Automotive News.

И ако намеренията на Тръмп са лоши новини за ЕС, не толкова лоши са последствията за някои от големите автомобилни компании. BMW е произвела около 70% от спортните си автомобили в САЩ, а производителят на Mercedes-Benz Daimler - около една трета. Сред японските производители на автомобили над 90% от автомобилите на Honda, които са предназначени за пазара в САЩ и 50 % от американския износ на Toyota са произведени в Северна Америка.

Автомобилният сектор се бори с множество предизвикателства тази година, като напрежението в търговията доведе до няколко понижения на печалбите. Индексът Stoxx Europe 600 Automobiles & Parts отбеляза спад от 22% от началото на годината.