По света лидерите в автомобилната индустрия са в бясно състезание за това да вземат превес над конкурентите си с въвеждането на нови технологии - от безпилотни и свързани коли, през електрически модели до споделени пътувания. Създаването на софтуер е ключово в тази посока, което поставя под безпредседентен натиск развойната дейност на компаниите.
Най-голямото структурно предизвикателство пред Западна Европа са високите разходи и сериозната конкуренция в привличането на квалифицирани R&D кадри. И ситуацията ще става все по-трудна за сектора.
Според изследване на експертите от McKinsey през следващите 5 години софтуерните разработки в автомобилната индустрия ще се увеличат с 13%, което означава, че търсенето на софтуерни инженери ще расте с по 6 на сто всяка от тези години.
Нещо повече - автомобилните производители се борят с високотехнологичните компании за привличането на такива кадри, а разходите им растат в опитите за привличане на повече специалисти. "Броят на незаетите работни места в областта на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) в Западна Европа се е увеличил с 43 на сто между 2016 и 2018 година", се казва в документа.
Според експертите решението за западните автомобилни компании е в това да преосмислят своята развойна дейност и да насочат погледа си към Източна Европа.
В изследването се посочват няколко основни причини, поради които държавите от региона са подходящата алтернатива за производителите. На първо място това са квалифицираните кадри.
"Делът на специалистите в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е само 10 до 15% по-малък от този в Германия (6,6 милиона срещу 8 милиона души). В същото време в региона конкуренцията е по-слаба заради по-малкото на брой технологични лидери", обясняват от McKinsey.
Като втора причина експертите посочват конкурентното заплащане. Заплатите в развойната дейност в ЦИЕ са с 60% по-ниски от тези в Западна Европа. Въпреки че разликата между възнагражденията намалява в процентно изражение, тя все още е голяма в номинално такова, достигайки до 40 000 евро на служител годишно.
Първите стъпки в развойната дейност в ЦИЕ са направени, но все още има много голям потенциал за растеж. В автомобилния сектор в региона заетите в R&D са с дял от едва 1,9% от работещите при равнище от 13,4% в Германия.
Като още две предимства на региона от McKensey посочват добре развитата инфраструктура, както транспортна, така и дигитална, и подкрепата на местните правителства, които предлагат държавни субсидии, данъчни облекчения и опростени административни процедури за новите инвеститори.