България е печеливша от ситуацията с въвеждането на мита при вноса на европейски автомобили в САЩ. На това мнение е Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България".

Според него причината за това е, че много от компаниите от индустрията вече търсят алтернативи за преместване на производствата си на различни места, както на заводите си за компоненти, така и на тези за цели автомобили.

"Те търсят места, където може да се компенсира това оскъпяване, а България е една от много горещите и интересни дестинации", обяснява Станиславов пред "Bloomberg TV България".

"Вчера чух за една българска компания, която е подписала огромен договор с "Ягуар" за доставка на алуминиеви компоненти. Обемът е в няколко пъти по-голям от досегашното й производство. Това са компоненти за електрически автомобили - завършен цялостен продукт", коментира още специалистът.

По неговите думи този пример е един от "поредицата успехи", които може да очаква българското автомобилостроене до края на тази година.

"През последните пет години от асоциацията имаме постоянни разговори с доставчици", посочва Любомир Станиславов и допълва, че това е ясен сигнал за все по-големия интерес към България от страна на инвеститорите. Експертът казва още, че такъв има както от европейски компании, така и от такива от Азия и Америка.

Любомир Станиславов изчислява, че в момента у нас в сектора са заети 170 фирми, като за всички перспективите за развитие са добри. Той обяснява, че това важи за бизнеса въобще в Европа и конкретно в Германия. Експертът смята, че заради това и немските компании ще успеят да се преборят с митата, наложени от Щатите. Други експерти обаче се съмняват в това.

Дали наистина Германия ще успее да се справи с тежестта на американските мита?

След като Вашингтон обяви сериозните си намерения да "удари" с тежки мита вноса на автомобили от Европейския съюз (ЕС), редица анализатори предупредиха, че те могат да се окажат сериозен проблем за индустрията на Стария континент. Причината е, че Щатите са най-големият пазар за европейските марки.

ЕС като цяло и конкретно Германия е най-големият износител на автомобили в света. Това е и причината анализаторите да сочат именно нея като страната, която ще понесе най-тежък удар от тарифите на Белия дом.

Подготвяните мита върху вноса на коли ще намалят с около 6 млрд. евро германската икономическа продукция, предупреди Ерик Швейцер, президент на Германската индустриално-търговска камара в ефира на ZDF.

Тарифите ще повишат разходите за автомобили и сериозно ще навредят на продажбите на им. Те не само ще доведат до загуба на работни места в Германия и Европа, но и ще засегнат работните места и инвестициите в САЩ, предупреди Швейцер.