Като изключим изборите, голямата новина на миналия месец, бе откриването на първата бензиностанция Марешки в София, в квартал Люлин. Денонощната бензиностанция, която според профила на бизнecмeнът Beceлин Mapeшĸи във Facebook, е най-голямата на Балканите, внесе сериозен смут в сектора, заради по-ниските цени на предлаганите горива. Малко по-късно, в края на март, стана ясно, че бизнесменът Веселин Mарешки е разследван от прокуратурата за дъмпинг на пазара на горива. Новината беше потвърдена от Комисията за защита на конкуренцията.

Междувременно от КЗК останаха категорични - няма картел в пазара на горива, а само търговски обмен на информация за цените. Проверката за картелно споразумение включи шест компании.

Сега ще се задълбаем малко по-надълбоко върху цената на горивата и това как тя се формира, за да видим има ли резерв, за по-ниски цени, като ще направим сравнение с цените в останалите страни от ЕС.

На пръв поглед най-масовото гориво А95 изглежда нормално ценообразувана, предвид на това, че страната ни се откроява с втората най-ниска цена в ЕС, при ниво от 1.043 евро за литър бензин А95, според данни на изданието energy.eu. По-евтин бензин, купуват единствено потребителите в Полша, където за литър, те плащат сумата от 1.028 евро.

А сега как се формира цената на литър бензин?

Четири са основните компоненти, формиращи цената. Себестойност на петролния компонент, добавката на петролния сектор (от дистрибутори и бензиностанции), мита и акцизи и ДДС. И докато себестойността на петролния компонент, зависим от цената на петрола на международните пазари, е еднаква за почти всички страни в Европа, съществената разлика в цената в различните страни, идва основно по останалите три направления. Трябва да отбележим, че сумата на налаганите данъци и други такси у нас, е най-ниска не само като абсолютна стойност, но и като процент от цената на горивото. Или казано по друг начин, държавата се е лишила възможно най-много от приходи, по направление на горивата, за да е възможно най-ниска цената им.

Разбивка на цените на горивата в евро (по данни от energy.eu)

Страна

Без данъци и такси

Мита и акцизи

ДДС

Цена литър бензин А95

% Данъци и такси от цената

Добав. ст. и петр. Комп. Като % от цената.

Австрия

0,425

0,482

0,181

1,088

60,94%

39,06%

Белгия

0,516

0,615

0,237

1,368

62,28%

37,72%

България

0,506

0,363

0,174

1,043

51,49%

48,51%

Хърватия

0,491

0,505

0,249

1,245

60,56%

39,44%

Кипър

0,519

0,479

0,19

1,188

56,31%

43,69%

Чехия

0,435

0,467

0,19

1,092

60,16%

39,84%

Дания

0,626

0,608

0,309

1,543

59,43%

40,57%

Естония

0,451

0,423

0,175

1,049

57,01%

42,99%

Финландия

0,488

0,681

0,281

1,45

66,34%

33,66%

Франция

0,512

0,624

0,227

1,363

62,44%

37,56%

Германия

0,455

0,67

0,214

1,339

66,02%

33,98%

Гърция

0,589

0,67

0,29

1,549

61,98%

38,02%

Унгария

0,501

0,397

0,242

1,14

56,05%

43,95%

Ирландия

0,509

0,588

0,252

1,349

62,27%

37,73%

Италия

0,552

0,728

0,282

1,562

64,66%

35,34%

Латвия

0,534

0,411

0,199

1,144

53,32%

46,68%

Литва

0,518

0,434

0,2

1,152

55,03%

44,97%

Люксембург

0,498

0,465

0,164

1,127

55,81%

44,19%

Малта

0,591

0,519

0,2

1,31

54,89%

45,11%

Холандия

0,579

0,766

0,283

1,628

64,43%

35,57%

Полша

0,349

0,487

0,192

1,028

66,05%

33,95%

Португалия

0,601

0,618

0,28

1,499

59,91%

40,09%

Румъния

0,434

0,462

0,179

1,075

59,63%

40,37%

Словакия

0,432

0,551

0,197

1,18

63,39%

36,61%

Словения

0,518

0,528

0,23

1,276

59,40%

40,60%

Испания

0,574

0,425

0,21

1,209

52,52%

47,48%

Швеция

0,431

0,643

0,268

1,342

67,88%

32,12%

Великобритания

0,449

0,674

0,225

1,348

66,69%

33,31%

ЕС Средно

0,503

0,546

0,226

1,275

60,55%

39,45%

Митата и акцизите, плюс ДДС, съставляват 51.5% от стойността на литър гориво по бензиностанциите (53.7 евроцента), което е най-нисък процент сред всички разглеждани страни.

За сравнение средния процент на тази съставна част на бензина в ЕС е 60.55%, а в съседна Румъния е 59.6%. Дори в Полша, където цената на бензина е по-ниска от тази у нас, процентът на налаганите мита и такси, върху литър гориво, е по-голям - 66.1%. Казано по друг начин, в Полша, въпреки че държавата прибира по 68 евроцента от всеки продаден литър, (на фона на едва 53.7 евроцента у нас), цената на бензина успява да е по-ниска.

И явно проблемът е в добавъчната стойност, която петролния сектор прибавя, към стойността на литър гориво. Без да се смятат налозите върху горивата, петролната компонента и добавъчната стойност на петролния сектор, съставляват 48.5% от цената на литър бензин, продаван по родните бензиностанции. А това е най-високото подобно съотношение в цяла Европа. За сравнение в Полша, то е при ниво от 33.95, а в Румъния - 40.4%.

Средно за страните от ЕС пък, това съотношение е при 39.45%. С други думи, ако съотношението се доближи до средното в Европа, или пък поне до това на съседни за нас пазари, определено има резерв за по-евтини горива. Явно обаче, секторът се придържа до това, да поддържа цената на бензина възможно най-близо до най-евтините му нива в ЕС. А това до голяма степен е възможно, благодарение на политиката на правителството да се лишава от "приходи за бюджета".

Контрапункта на петролния сектор.

Разбира се позицията на компаниите от петролния сектор е далеч по-различна. Например от основният производител на бензин у нас - рафинерията Лукойл, непрестанно дават за пример, че компанията работи на загуба. Тоест, няма как да го продава по-евтино. Големите вериги бензиностанции пък, често заявяват, че по-високата добавъчна стойност се предопределя от това, че пазарът ни е далеч по-малък от този на останалите европейски пазари, а е необходимо да покриват постоянните си разходи.

Както се казва обаче, истината е винаги някъде по средата...