Десетте най-големи по пазарна капитализация (общата стойност на всички акции на една компания, или броя на акциите умножен по тяхната цена) компании в света са предимно американски. И докато тези компании са с корени в САЩ и съдържат в себе си "всички американски" качества, като иновации и технологии, техният обхват е световен, а пазарът им - глобален.

Повечето от тези компании са с пазарна капитализация от над 300 милиарда долара, с едно изключение. Половината от 10-те най-големи компании в класацията са технологични, две са във финансовия сектор, две са в сферата на потребителските услуги, а една се занимава с енергия.

Непропорционално големият брой американски компании в редиците на световните титани, се дължи на комбинация от благоприятни фактори през последните години. Но такова господстващо положение, също така носи след себе си и тревожни сигнали.

Първо обаче, ето кои са най-големите компании, за които говорим:

Apple (AAPL)

Apple е първата компания, която надмина пазарна капитализация от 1 трилион долара на 2 август 2018 г. От оттогава обаче, оценката й се понижи - отчасти заради слабите продажби на iPhone. В началото на май, пазарната капитализация на Apple е при ниво от около 975 милиарда долара.

Историята на Apple е изключително поучителна и сочи как една компания, благодарение на гения на един човек и поглед към бъдещето, може да се превърне в най-голямата компания в света, след като по-рано в историята си е била на ръба на фалита.

Alphabet (GOOG)

Общата пазарна капитализация на този технологичен гигант възлиза на 809 млрд. долара, по последни данни. Холдинговата компания Alphabet, компанията майка на Google, е създадена през август 2015 г., за да се разделят основните дейности на Google, като търсене и реклама от множество нови проекти, които са по-рискови.

Те включват такива начинания като Verily Life Sciences (чиито проекти включват контактни лещи за измерване на глюкоза), Calico (фокусирани върху биотехнологиите), автономни автомобили и скритата лаборатория Google X, плюс инвестиционните звена CapitalG и GV. Google нарасна значително, откакто стана публична компания през 2004 година.

Microsoft (MSFT)

Пазарната капитализация на Microsoft възлиза на 974 млрд. долара. Microsoft беше най-голямата компания в света в началото на хилядолетието и продължава да се представя стабилно и да е сред водещите технологични компании. Нещо повече, софтуерният гигант преживява нещо като "ренесанс на бизнеса си" и продължава да прави успешен преход от традиционните си продукти към услуги, базирани на облака и облачните технологии.

Компанията непрестанно произвежда нов софтуер и актуализира своите операционни системи Windows и клиентски и сървърен софтуер.

Amazon (AMZN)

С пазарна капитализация от 795 млрд. долара в момента, Amazon бе втората компания, след Apple, достигнала до психологическата оценка от 1 трилион долара.

Акциите на Amazon поскъпнаха до нива от 2 000 долара през август 2018 г., за пръв път в историята. Скоро след това, анализаторите на Morgan Stanley повишиха пазарната си оценка за следващите 12 месеца до 2 500 долара.

Книжата на компанията са поскъпнали съществено, откакто са станали публични през 1997-ма година, като са едни от най-добре представящите се акции за този период.

Berkshire Hathaway (BRK.A)

Финансовият холдинг, ръководен от гениалния Уорън Бъфет, е с пазарна капитализация от 537 млрд. долара. Berkshire отчете рекорден резултат от 12 млрд. долара през второто тримесечие на 2018 г., спрямо 4.26 млрд. долара за същия период на 2017 г.

Компанията ръководена от "Оракулът от Омаха", винаги е била сред най-големите щатски компании.

Facebook (FB)

Пазарната капитализация на този гигант в социалните медии в момента е 558 милиарда долара. Facebook се отличава с това, че стана компанията най-бързо достигнала до пазарна оценка от 250 млрд. долара в щатската история. Тя направи това само за около три години и половина след първоначалното си публично предлагане през май 2012 г.

Въпреки това, на фона на скандалите свързани с поверителността на потреблителите й, дезинформация и опасност от регулация, търговията с акциите на най-голямата социална мрежа, често е много волатилна. Пазарната капитализация на Facebook възлизаше на 629 милиарда долара на 25-ти юли, 2018 г. и завърши при ниво от около 510 милиарда долара на следващия ден след разгарянето на така популярния скандал. Данните на Thompson Reuters сочат, че загубата на пазарна стойност от 120 млрд. долара е най-големия спад в историята на една публична компания.

JPMorgan Chase (JPM)

В момента щатската инвестиционна банка се отличава с пазарна капитализация от 378 млрд. долара. Преживявайки икономическия спад, който стартира през 2008 г., сега компанията се е "окичила с титлата" най-голямата банка в света.

JPMorgan Chase преживява бърз растеж и се счита за основен играч в банкирането на дребно в САЩ; в инвестиционното банкиране; транзакционното банкиране; банковото дело за управление на ценни книжа и управлението на активи и непрекъснато надгражда тези си звена.

Bank of America (BAC)

Тази банка е с пазарна капитализация от 292 млрд. долара. Печалбите й за второто тримесечие на 2018 г. надхвърлиха очакванията на анализаторите за 5.92 млрд. долара - достигайки 6.8 млрд. щатски долара. Банката увеличава непрестанно потребителските и търговските си кредити, депозити и активи.

Johnson & Johnson (JNJ)

При текущата пазарна капитализация от 377 млрд. долара, този производител на медицински изделия, фармацевтични продукти и потребителски стоки отбеляза по-силен от очакванията доход за четвъртото тримесечие на 2018 г.

Това, въпреки че се бори с публичен скандал, свързан с твърденията за наличие на следи от азбест в популярен бебешки продукт. Компанията отрече обвиненията.

Exxon Mobil Corp. (XOM)

Тази международна петролна и газова корпорация, създадена от сливането на Exxon и Mobil през 1999 г., има пазарна капитализация от 328 млрд. долара. Определено стабилизирането в цените на петрола на международните пазари и изплащания дивидент, са сред основните причини за тази пазарна оценка.

Защо американските компании доминират?

САЩ има непропорционално голям дял от най-големите световни компании по три причини:

а) относителното представяне на американските акции през този бичи цикъл, който е най-дълъг в историята;

б) силата на щатския долар;

в) оценките на премиите, давани на най-големите американски транзгранични компании.

Според пазарния преглед на Nasdaq през първото тримесечие на 2019 г. технологичните компании продължават да се представят по-добре от пазара, като цяло, което е и основна причина да доминират в топ 10.

Друга причина за доминиращото присъствие на щатските компании е сегашната сила на американския долар.

И накрая, мегакомпаниите в най-голямата световна икономика, се търгуват при финансови коефициенти, които са се увеличили значително през последните няколко години, а също и със сериозна премия спрямо същите на техните глобални конкуренти.

Уроци от миналото

В края на 80-те години японските компании доминираха в редиците на най-големите световни фирми, когато йената се повиши и индексът Nikkei достигна "космически високи нива".

Но дефлационната спирала и пазарният срив през следващите години, които доведоха до загубените десетилетия в Япония, инициираха загуби от стотици милиарди долари за компаниите и техните пазарни оценки.

В края на 90-те години технологичният бум в САЩ доведе до това - американските компании отновода се отличават с непропорционален дял от най-големите световни компании. Пазарът на мечките, който последва между 2000 и 2002 г. бе причина за загуба от 45% за широкия индекс S&P 500, докато Nasdaq Composite загуби почти 80% до най-ниските си нива. В резултат на това много бивши титани струваха една малка част от пиковата си стойност, когато "мечият пазар" приключи.

През 2007 г. беше ред на Европа. С нарастването на еврото, когато пазарите достигнаха своя връх през октомври 2007 г., Европа отправи предизвикателство пред САЩ за най-голям брой мега-компании. И тогава дойде Голямата рецесия...

Възможно ли е настоящият превес на САЩ при най-големите щатски компании да е нов симптом за пазарен връх и предстояща криза? Само времето ще покаже...

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции