Българските картодържатели са все по-активни потребители на безналични плащания. Те заявявават, че притежават повече карти и че ги използват по-често, отколкото преди няколко години, и правят положителни асоциации за разплащателните карти. Това показва поръчано от MasterCard Europe проучване проведено през 2009 година за първи път сред картодържатели от България.

От MasterIndex България са анкетирали 1000 активни картодържатели, които са представители на градското население на възраст между 18 и 64 години.

Повечето покупки с дебитни карти са за пазаруване на храна и дрехи (50%), както и за плащане на сметки за домакинството (38%). Картодържателите, които използват дебитни карти за теглене на пари в брой, са около 20%. За сравнение, над 2/5 от картодържателите използват кредитните си карти за закупуване на храна и дрехи, а 25% плащат с кредитна карта сметките на домакинството.

Запитани къде още биха искали да имат възможност да плащат с карта, 35% от картодържателите в България посочват държавните и общинските институции за плащане на данъци. Други места, на които картодържателите посочват, че са необходими повече POS терминали, са още кафенета и ресторанти (17%) и бензиностанции (16%). Около 15% от картодържателите биха искали да плащат с карта и на откритите пазари, докато 7% отиват още по-далеч, като подчертават необходимостта от възможности за плащане чрез POS терминал и в такситата.

42% от анкетираните картодържатели използват разплащателна карта няколко пъти месечно. Един от десет от активните картодържатели ползва своята карта за плащане дори на малки суми - под 20 лева, докато 30% от картодържателите биха предпочели да плащат с карта суми над 20 лева. Средната сума, която активните картодържатели плащат с карта, е 131 лева, докато средната сума за една покупка с кредитна карта е 243 лева.

31% от участвалите в проучването картодържатели в България използват картите си най-често за закупуване на храна и в магазини за дрехи, 26% за плащане на сметки за домакинството, 7% в бензиностанции, 6% за пазаруване по интернет, а 3% - докато пътуват в чужбина. Процентът на картодържатели, които все още използват картите си предимно за теглене на пари в брой, е 17%.

Анкетираните картодържатели в България също така имат положителни асоциации за разплащателните карти. Около 22% от тях свързват картите с удобство - по-лесен, по-ефективен и по-опростен начин на плащане, 13% ги асоциират с пари, а 12% - с плащане по принцип. Други интересни асоциации, свързвани с картите, са шопинг изблици и заплатата в края на месеца. Само 1% от картодържателите асоциират разплащателните карти с теглене на пари в брой, а други 2% се сещат за банкомат.

Почти половината от картодържателите в България притежават дебитна карта. 29% от тях имат както дебитна, така и кредитна карта. Докато ключовата причина за избор на определена карта е работодателят (53% от всички респонденти), основната мотивация за придобиване на разплащателна карта са по-лесните транзакции, предоставяни от картите (49%).

Когато става дума за честотата на използване, 42% ползват своята карта няколко пъти месечно, а 15% - няколко пъти седмично. Картовите плащания са предпочитаният метод за плащане на суми над 20 лева за 30% от активните картодържатели, докато други 6% от картодържателите избират дали да платят с карта според ситуацията. 4% от картодържателите заявяват, че плащат с карта почти всеки ден.

Близо половината от картодържателите в България (47%) са започнали да ползват разплащателни карти преди повече от 5 години, 27% - преди 3 до 5 години, а 18% - преди 2-3 години. Най-нисък процент (8%) използват карти само от година. В допълнение, повече от половината картодържатели не са променили навиците си по отношение на употребата на разплащателни карти през последните 5 години. 42% ползват карта по-често от преди, а само 7% - по-рядко.

MasterCard Europe е организацията, която отговаря за управлението на бизнеса на MasterCard Worldwide в Европа. С централа във Ватерлоо, Белгия, MasterCard Europe работи в 51 европейски държави. Като франчайзър, оператор и консултант MasterCard разработва и предлага решения за разплащания и обработва над 21 милиарда транзакции всяка година, и същевременно предоставя водещи за индустрията анализи и консултантски услуги за финансовите институции и търговците. Чрез своите брандове, сред които MasterCard®, Maestro® и Cirrus®, MasterCard обслужва крайни и бизнес потребители в над 210 държави.