Прибавянето и премахването на компании от индекса S&P 500 обикновено не предизвиква интерес. 509-тата най-голяма компания в САЩ може да скочи до 497-ма и да влезе в него. Инвеститорите, които следят индекса, купуват едната акция и продават другата, пише The Wall Street Journal.

Но досега никой не се е опитвал да добави Tesla Inc., компания на стойност $555 млрд., чийто акции са особено волатилни. Точно това ще се случи през следващия месец и предизвиква главоболие на Уолстрийт.

За да избегне проблеми, S&P се допита до големите инвеститори дали предпочитат да добави Tesla наведнъж на 21 декември или да раздели тежестта на компанията в два дни през декември - безпрецедентен досега ход.

Мениждърите на активи на Уолстрийт са провели виртуални срещи по темата и изглежда, че много от тях предпочитат втората опция - частично заради тежестта на Tesla, заедно с потенциалната повишена волатилност на пазара.

Добавянето на производителя на електромобили към индекса е особено предизвикателно, тъй като това ще бъде най-скъпата компания, която ще се присъедини към индекса - и се очаква да представлява 1% от него. При настоящата си стойност тя ще бъде шестата най-голяма в S&P 500 - по-голяма от Berkshire Hathaway и по-малка от Facebook.

Tesla влиза в престижния клуб на S&P 500. И ще бъде най-скъпият нов член на индекса в историята

Tesla влиза в престижния клуб на S&P 500. И ще бъде най-скъпият нов член на индекса в историята

Това трябва да се случи на 21 декември

Акцията, която създаде нещо като култ, поскъпна с над 40% от 16 ноември насам, когато S&P обяви, че ще бъде добавена в индекса. Така от началото на годината компанията поскъпна седемкратно, а S&P 500 - с 13%.

Решението ще бъде взето от S&P и обявено по-късно днес. Без значение от изхода, инвеститори и трейдъри очакват пазарът да се нагорещи още повече преди датата на включване. Goldman Sachs прогнозира, че акциите ще докоснат $600, 2% поскъпване спрямо настоящите нива.

Очаква се включването ѝ да предизвика сделки на стойност над $100 млрд. Фондовете ще трябва да продадат по-малките акции, които вече са в S&P 500, сделки за около $60 млрд. и $80 млрд., и да използват парите, за да купят акции на автомобилния производител. Очаква се активно управляваните фондове да купят акции за $8 млрд., според Goldman.

Сумите са големи, но според инвеститори добавянето на Tesla би могло да стане в един ден: те се търгуват широко и дневните обеми достигат $65 млрд. в средата на юли - което означава, че ще има достатъчно ликвидност. 18 декември съвпада със събитие, което се случва веднъж на тримесечие към края на периода, в който опциите и фючърсите върху индексите и акциите изтичат едновременно. Обикновено в тези дни обемите са значителни.

Някои инвеститори обаче предпочитат добавянето на Tesla да стане не просто в два отделни дни, но тези дни да са в различни тримесечия, пише изданието, цитирайки свои източници.

По-дълга почивка ще помогне на мениджърите да преглътнат рязко движение, свързано с Covid-19 или други новини, които няма да бъдат приети добре от пазарите. Подобен ход бе предприет през 2018 г., когато индекс на китайски акции бе добавен от MSCI към индекса на развиващите се пазари.

Има и притеснения, че включването в индекса ще покачи временно цената на акциите още повече и компаниите ще бъдат принудени да купят скъпо. Цената ще бъде платена от инвеститорите, които са вложили средства в ETF-и. А след като огромното търсене приключи, акциите могат да се запътят рязко надолу.

Модели на Tesla вече ще се продават с €5000 по-скъпо в Европа

Модели на Tesla вече ще се продават с €5000 по-скъпо в Европа

По-големият ръст в цените е за по-скъпите Model S и X