Apple преживява изключително предизвикателна 2025 година, борейки се с проблеми на три критични фронта: съдебно поражение, което заплашва бизнес модела на App Store, увеличаващи се тарифни разходи и значителни закъснения в AI стратегията на компанията, пише Quartz в свой материал.

Никога в новата си история (след завръщането на Стив Джобс през 1997 г.) компанията не е изглеждала толкова лишена от ясна посока за развитие, отбелязват много наблюдатели.

Съдебно поражение разтърсва App Store

По-рано този месец федерален съдия обяви Apple за виновни в неуважение към съда заради умишлено нарушаване на разпореждане от 2021 г. по делото с Epic Games.

В необичайно остро решение съдията обвини Apple, че целенасочено заобикаля съдебните заповеди, въвеждайки 27% комисиона за разработчици, които насочват потребителите към външни опции за плащане.

Apple спечели почти всичко срещу Epic Games, но наглостта ѝ я доведе до съдебен позор

Apple спечели почти всичко срещу Epic Games, но наглостта ѝ я доведе до съдебен позор

Как гигантът от Купертино превърна победата си във фиаско, след като беше признат за виновен в умишлено нарушаване на съдебна заповед

Вицепрезидентът по финансовите въпроси на Apple Алекс Роман беше обвинен в прав текст, че е "лъгал под клетва" и съдът отнесе въпроса към федералните прокурори за евентуално наказателно производство - изключителна стъпка срещу компания от ранга на Apple.

Решението незабавно забранява на Apple да ограничава комуникацията на разработчиците с потребителите относно алтернативни опции за плащане и не позволява на компанията да налага комисиони върху външни покупки.

Това е значителен удар върху приходния модел на App Store, който е ключов двигател на все по-важния бизнес с услуги на Apple. Приходите от тях съставляват над 28% от общите тримесечни приходи на Apple, което ги прави втората най-голяма приходна категория след продажбите на iPhone.

Тарифни предизвикателства преструктурират веригата за доставки

Междувременно, главният изпълнителен директор Тим Кук разкри, че тарифните политики на президента Доналд Тръмп ще добавят около 900 милиона долара към разходите на Apple само през текущото тримесечие. Запитан за бъдещите въздействия, Кук заяви, че предвиждането отвъд юни е "много трудно" предвид несигурната търговска среда.

Междувременно, поне привидно САЩ и Китай се сдобриха и трицифрените мита изглеждат избегнати... но реално не е разрешен нито един от проблемните въпроси, заради които избухна търговската война. Иначе казано, може във всеки момент да се окажем в ситуацията от преди седмица-две.

Apple поверява на индийски заводи производството на iPhone за САЩ

Apple поверява на индийски заводи производството на iPhone за най-важния си пазар

Става дума за 60 милиона смартфона годишно

Apple бързо преконфигурира веригата си за доставки. Кук обяви, че мнозинството от iPhone устройствата, продавани в САЩ, вече ще идват от Индия, а не от Китай, докато други устройства ще се доставят от Виетнам. Въпреки че тази промяна демонстрира гъвкавостта на веригата за доставки на Apple, тя идва със значителни оперативни предизвикателства и разходи.

Закъснения в AI стратегията заплашват конкурентното предимство

Може би най-обезпокоителното за дългосрочните перспективи на Apple е проблемната AI стратегия. През март компанията потвърди, че най-очакваните функции на Apple Intelligence - особено подобренията на Siri - ще бъдат отложени за "следващата година".

Способността на Siri да разбира личен контекст в различни приложения и да изпълнява сложни действия и други AI функционалности бяха силно рекламирани в телевизионни реклами, които Apple оттогава е свалила от ефир.

Решението, с което Apple срина градено с години доверие

Решението, с което Apple срина градено с години доверие

Пропуква ли се AI стратегията на най-скъпата компания в света?

Влиятелният технологичен блогър Джон Грубер отбеляза, че закъсненията в AI на Apple разрушават десетилетията на надеждност на компанията. Той определи ситуацията като "фиаско", в което Apple по същество е рекламирала възможности, които не може да предостави.

Това забавяне е особено проблематично, тъй като конкуренти като Google, Microsoft и OpenAI продължават да развиват своите предложения за изкуствен интелект. Сегашното положение заплашва да подкопае премиум позицията на Apple на пазара.

За компания, изградена върху контрола на всичко от силициевите чипове до магазина, тези външни предизвикателства представляват непозната територия, която ще изисква значителна адаптация през идните месеци.

Иначе в средата на шеметни иновации много бързо Apple може да се окаже там, където беше в средата на 90-те. Само че Стив Джобс вече го няма.