Apple и останалите производители на мобилни телефони посочват, че намаляващите им приходи се дължат на промени в потребителското поведение - хората купуват все по-рядко нови модели и използват старите си устройства по-дълго. Това е растящ проблем за индустрията, пише CNBC.

Особено забележима е тенденцията в САЩ и Европа, където жизненият цикъл на мобилния телефон се увеличава значително, сочат данни на Kantar. През 2016 г. американецът ползва смартфона си 22,7 месеца преди да го замени с нов. Към 2018 г. месеците вече са 24,7.

В пет държави в Европа - Франция, Германия, Великобритания, Италия и Испания - потребителите не се разделят със старото си устройство още по-дълго време. От 2016 г. до 2018 г. жизненият цикъл се е увеличил от 23,4 до 262, месеца, като рекордьори са британците с 27,7 месеца.

За сравнение, в Китай данните сочат 20,2 месеца през 2016 г. и 21 месеца за 2018 г.

Причините са много, казват експерти - новите функции вече не са нито толкова много, нито толкова впечатляващи, а за сметка на това цените растат главоломно. Герит Шнийман, старши анализатор в IHS Markit, посочва и още една - пазарът просто узрява. Мобилните телефони вече са "достатъчно добри" за дълъг период от време и потребителите не намират толкова стимули, за да ги подменят.

Особено значима е тази тенденция при Apple, която поддържа все още модели от 2013 г. наравно с последните. И iPhone не са единствените, които поскъпват. Средно, цените на моделите на Apple, Samsung и Huawei са се увеличили с 52 процента за три години.

Светлината в тунела за производителите може да дойде скоро - заедно с мобилната мрежа от следващо поколение 5G, когато потребителите ще имат стимул да закупят ново устройство, за да се възползват от по-бързата скорост на интернет.