Водещият световен производител на бронирани автомобили - International Armored Group (IAG), ще изгради български завод в Бургас с първоначална инвестиция от 20 милиона лева. Това стана ясно от съобщения на компанията наскоро. Основният инициатор и инвеститор зад това начинание е д-р Антон Стефов. Той гостува в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air, за да разкаже за предстоящото начинание.

"Фирмата International Armored Group е регистрирана в Канада, откъдето по-късно се откриват филиали в САЩ, ОАЕ, България и Турция. Формата работи в България от 6-7 години, а от скоро и с друга българска фирма, с която работят по поръчки за българската армия. Последната им поръчка е за около 90 машини", коментира той.

По думите му инвестиционният климат в морския град е подходящ. "Този тип бизнес все повече увеличава темпа на развитие и времето за инвестиции в него е подходящо. Бургас е много добро място от гледна точка и на логистика, тъй като продуктите на компанията се изнасят по море, а също и със самолети, което прави локацията добра."

По думите на експерта бронираните машини се делят на няколко групи. Компанията започва с производство на машини за банковата индустрия, а след това с машини за персонална, защита, за специалните части, полицията и за военните.

Очаква се първата продукция да бъде факт след около две години. "За една производство е важно подготовката на кадри, не само изграждане на сграда. Ще започнем производство в България възможно най-бързо. Първоначално някои части ще идват от другите ми локации в чужбина, след което всичко ще започне да  се произвежда тук. Първите машини, които произведохме като компания, ще бъдат представени на Панаира в Пловдив. Те и много други ще бъдат произведени в България. За брониран автомобил, който произвеждаме в момента има голям интерес от страна на военните в България, тъй като е основна част от армията", казва Стефов.

По думите на експерта, ако една машина участва във военни действия, само в рамките на 5 минути тя ще бъде поразена или сериозно повредена. Ето защо е важно оборудването на армията да се случва от територията на страната, в която се намира, за да е по-достъпна поправката.

"Ако сме закупили машините отнякъде, няма да имаме възможност да ги отремонтиране, защото няма да знаем как и може да няма възможност за замяна на части", обясни специалистът.

"Кадрите са свързани с конкретното производство". По думите в България няма компании, които в момента произвеждат машини автомобили 8x8. Кадрите за производството у нас ще дойдат ще дойдат в България и ще работят с български специалисти, които също трябва да бъдат подготвени теоретично.Минимум на подготовка в някои области, като защита на машините например е пет години, обясни той.

"В България ще бъдат подготвени специалисти на различните нива. Това няма да е нищо ново. Трябва да се подготвят кадри за извършване на конструктивни действия, дизайн и това може да започне почти веднага", заяви Стефов.