Начините, по които хората се движат, започват все повече да се променят и е интересно дали различните видове транспорт, които използваме днес, ще са налични до края на следващия век. Технологичните новости ще са свързани с изменението на климата и източниците на енергия, променящите се демографски тенденции (като нарастващия брой възрастни хора), икономиката на споделянето, нарастващата употреба на големи данни и развитието на автономните автомобили.

За да се изследва как може да изглеждат бъдещите системи за градски транспорт, от Quartz представят проучване за начините, по които хората могат да пътуват през 2045 г., като се оформят няколко различни сценария.

1. Споделени превозни средства

В градовете със споделени превозни средства ще са разпространени Uber или свързаните с микромобилността споделени велосипеди, електрически тротинетки и ховърбордове. Наемането на тези различни форми на транспорт е лесно, благодарение на безпроблемните системи за резервации и разплащания и процъфтяващия предприемачески дух сред редица търговски, социални и държавни транспортни доставчици.

Освен това с новите екологични регулации притежаването на автомобил става по-скъпо, отколкото преди, а и в много от развитите икономики личните превозни средства са ограничени до шофиране в предградията.

Гъвкавостта е основна характеристика при този сценарий с превозните средства и услуги. В него превозните средства ще се нагласят към нуждите на хората и към начина, по който пространството непрекъснато се изменя, за да отговори на търсенето на жителите на населените места.

8 необичайни средства за обществен транспорт по света

8 необичайни средства за обществен транспорт по света

От точка А до точка Б с влак от бамбук, с амфибус, коко такси или тобоган

2. Пазар на мобилност

На много места личните автомобили са значително по-използвани от градския транспорт. Много граждани живеят и работят в райони, които не са гъсто населени, понеже жилищата в центъра на града са твърде скъпи. По тези места не са много хората, които карат колело, заради дългите разстояния. Използването на обществен транспорт там също намалява, тъй като транспортните мрежи, които не са гъсто разположени, предоставят достъп до по-малко възможни маршрути.

Заради имплементирането на тол такси обаче през последните девет години се понижи използването и на лични автомобили. Вместо тях все по-често използвани ще стават предлаганите в търговската мрежа персонализирани "пакети за мобилност", които помагат за използването на цяла гама от възможности за споделени превозни средства, като коли и велосипеди (като все по-често се говори и за въздушни таксита), с които се извършват около една четвърт от всички пътувания в някои места на САЩ.

3. Свързани транспортни коридори

Обществото в този високотехнологичен и силно урбанизиран бъдещ свят от свързани транспортни коридори ще се характеризира с граждани, които са готови да търгуват достъпа до личните си данни в замяна на това, че могат да използват изключително ефективна транспортна система. Физическото превключване между различни услуги или дори различни начини на пътуване ще е безпроблемно, благодарение на добре проектирани точки за обмен и напълно интегрирани разписания, билети и информационни системи.

В този вариант пътуващите ще имат богат избор на превозни средства, които могат персонално да отговарят на различните им нужди. Oт Quartz посочват, че всеки ще бъде ръководен от персонализирано приложение (или вграден чип), което ще редуцира общото време за пътуване или ще може да увеличава възможностите за разглеждане на забележителности, ако това предпочита потребителят.

Така вероятно частните автомобили няма да са толкова необходими. Хората ще се доверяват на технологията за доставяне на евтини и сигурни транспортни услуги.

4. Безпилотни капсули за градски транспорт

За по-кратки пътувания хората често ще ходят или карат колело. Но с безпилотните капсули, които могат да заменят градския транспорт, кратките разстояния могат да станат много по-достъпни. Кабините спокойно ще се придвижват в градски условия, но само по специално предвидени за тях трасета. Пътуващите ще могат и да ги споделят с други и така да плащат още по-малко. Те също ще са свързани с интернет и ценово съобразни с нуждите на клиента. Такива вече има в Дубай и Великобритания.

Интересна за разглеждане е и свръхзвуковата транспортна система Hyperloop, която отново е съставена от капсули, които обаче ще са с ниско налягане, ще са разположени в специални тунели и ще се придвижват чрез създаването на вакуум. Идеята е да достигат скорост 1000 км/ч и така разстояния от 2 часа с кола да бъдат изминавани за 12 минути. Привържениците на този вид транспорт твърдят, че той ще е по-щадящ към околната среда и по-евтин от влаковете и полетите. Тестовете на футуристичния транспорт са вече започнали.

Така или иначе, който и път да бъде избран, общественият транспорт ще трябва да се развива, за да посрещне бъдещите предизвикателства и нуждите на хората, като ролята на правителството ще бъде от ключово значение.

Компанията, която иска да внедри транспорта на бъдещето hyperloop в Европа

Компанията, която иска да внедри транспорта на бъдещето hyperloop в Европа

Hardt Hyperloop планира създаването на високоскоростен тестов център до 2021 г.