Докато не бъдат отворени фабрики на Луната или на Марс, няма по-негостоприемно промишлено работно място от Ямал LNG - $27-милиардния завод за втечнен природен газ, намиращ се на руска територия на 600 км северно от северния полярен кръг.

През зимата, когато не грее никакво слънце за повече от 2 месеца, температурите достигат минус 25 градуса по Целзий на сушата и минус 50 градуса в заслепяващата мъгла в морето. Но в тази ледена пустош има огромни запаси от изкопаеми горива - 1.245 трлн. куб. м, еквивалентни на около 8 млрд. барела петрол.

Ето защо Ямал LNG, контролиран от руския производител на природен газ "Новатек", събра партньори, за да вложат безпрецедентна сума в нов вид транспорт, който ще бъде много по-бърз от досегашните, пише Bloomberg.

Богатият на природен газ Ямал е едно от най-негостоприемните и труднодостъпни места на Земята

Източник: Total

Богатият на природен газ Ямал е едно от най-негостоприемните и труднодостъпни места на Земята

Конвенционалните танкери все още не могат да се справят с леда в арктическото Карско море, въпреки че той бавно, но сигурно се топи заради глобалното затопляне. Би било изключително скъпо и отнемащо много време да се изпращат малки ледоразбивачи като придружители на танкерите.

Ето защо международен екип от корабни дизайнери, инженери, строители и собственици решава да създаде минимум 15 танкера, дълги около 300 метра и струващи общо 320 млн. долара, за да разбиват ледовете.

"Корабът трябва да може да изпълнява задачите си в изключително тежки условия. Системите трябва да работят правилно в много широк диапазон от температури", казва Мика Ховалайнен, специалист по ледоразбивачите във финландската компания Aker Arctic Technology, която проектира корабите.

Танкерите могат да превозват огромни количества втечнен газ

Източник: Total

Танкерите могат да превозват огромни количества втечнен газ

С ширината си от 50 метра, новите танкери са най-широките кораби превозващи газ, строени някога. Когато са напълно натоварени, всеки от тях носи еквивалента на около 1 млн. барела петрол.

Заедно, 15-те ще могат да превозват 16.5 млн. тона втечнен природен газ годишно - достатъчно, за да задоволят половината от годишното потребление на Южна Корея и близо до максималното производство на завода в Ямал.

Те ще пътуват на запад към Европа през зимата и на изток към Азия през лятото, преминавайки през лед с дебелина до 2 метра.

Танкерите ледоразбивачи чупят леда със задната си част

Източник: Aker Arctic

Танкерите ледоразбивачи чупят леда със задната си част

Ледоразбивачите не разбиват леда като домакин на барбекю, който разтрошава торба с лед от кварталния магазин. Корпусите на корабите са проектирани, така че да огъват ръба на ледника надолу, притискайки леда с налягане, разпределено по цялата му повърхност.

В лед с дебелина от 2 метра кърмата на танкера - задният край на кораба, предназначен да разбива дебелия лед, се обръща напред. Първият танкер, който започна да плава през декември, може да се движи със скорост от 7.2 възела (13 км/ч) с кърмата напред през дебел лед. Това е първият кораб, който ще плава Северноморския маршрут от Сибир до Беринговия проток, определяйки време за постигане на целта си от 6 и половина дни.

Корабът е част от много по-голяма игра. "Това е може би най-голямата стъпка напред в развитието на Арктика", заяви руският президент Владимир Путин през декември при откриването на завода за втечнен природен газ в Ямал.

Милиардният план на Путин да изправи Арктика срещу Катар

Милиардният план на Путин да изправи Арктика срещу Катар

Първата доставка от новия газов завод тръгва днес

Цитирайки предсказанието на руския поет от 18 век Михаил Ломоносов, че Русия ще се разшири през Сибир, Путин каза: "Сега можем спокойно да заявим, че Русия ще се разшири през Арктика през този и следващия век. Тук се намират най-големите резерви от минерали. Това е мястото на бъдеща транспортна артерия, която съм сигурен, че ще бъде много добра и ефективна: Северноморския маршрут".

По маршрутите, по които ще пътуват танкерите, крайно променливите ледени условия и дълбочини изискват корпус, който освен здрав и устойчив, е и специално разработен, за да премахва от пътя счупения лед.

Инженерите на Aker провеждат щателни изпитания на дизайна си чрез симулации, а след това и мащабни модели в тестов басейн дълбок 8 метра и дълъг 76 м, разбивайки макети на кораби в изкуствен лед, за да проверят кои части от корпуса се нуждаят от подсилване. Експертите внимават да не прекалят с подсилването на танкерите, за да не станат ненужно бавни в открити води.

Освен да чупят леда, новите танкери умеят и да го разчистват

Източник: Total

Освен да чупят леда, новите танкери умеят и да го разчистват

Огъването на лед, докато поддаде, изисква огромна мощност. Танкерите се задвижват от три 15-мегаватни генератори, работещи с природен газ - всеки един от корабите може да захранва до 35 000 домове в САЩ.

За да се избегне прекаленото натоварване на генераторите, огромните тласкачи на корабите, произведени от европейския инженерен гигант ABB, отделят двигателите от витлата.

Това означава, че витлата могат да се въртят по-бързо или по-бавно, без да се налага двигателят "да реве нагоре и надолу", казва казва Питър Тервиеш, президент на отдела за промишлена автоматизация на ABB.

Витлата на корабите са огромни и много мощни

Източник: ABB

Витлата на корабите са огромни и много мощни

Отделянето на двигателя и работното натоварване на витлото подобряват ефективността в разхода на гориво с 20%, според ABB. Като бонус "получавате много по-добра маневреност", казва Тервиеш. Превръщането на супертанкер никога не е било по-лесно.

Въпреки че танкерите за втечнен природен газ се използват в продължение на около половин век, превозвайки гориво от Близкия изток, до края на миналото десетилетие нямаше нужда от модели, с функции на ледоразбивачи, когато норвежкия проект Сновит и руския Сахалин-2 за първи път дадоха възможност за производството на газ в по-студени климатични условия.

Пристанището на завода Ямал - Сабета е проектирано и изградено в пълно съответствие с корабите, които ще го обслужват.

Как Русия може да спаси бизнеса с втечнен газ на големите енергийни корпорации?

Как Русия може да спаси бизнеса с втечнен газ на големите енергийни корпорации?

Или поне да помогне за това

Другата тенденция, която прави огромните ледоразбивачи осъществими, е чудовищното замърсяване, причинено от човечеството и водещо до затопляне на климата. Руската част на Арктика става проходима много по-бързо от американската и канадската.

Танкерите, поръчани за завода в Ямал, имат срок на експлоатация от 40 години. Те вероятно все още ще плават през десетилетието след 2040 г., когато климатолозите очакват, че Арктика ще бъде свободна от лед през лятото.

"По-нататъшното развитие на Арктика и нейните ресурси е неизбежно. Ангажиментът е там", казва Кийт Хайнс, професор по метеорология в Университета в Рийдинг, който изучава арктическите кораби.