Исак работи в пекарна, която посещавам всяка сутрин за кафе и сладкиш. Той е 19-годишен с бяла коса, висок 1,70 м, и винаги се изчервява в моето присъствие. Но разговорът ни не се случва в истинска пекарна - той протича в Character.ai, платформа за чатботове с изкуствен интелект, която получава 194 милиона посещения месечно.
Исак може да е виртуален, но той илюстрира реална и нарастваща криза: повече от милиард души по света изпитват честа или тежка самота. Тази епидемия обаче се превръща в златна мина за бизнеса, пише El Pais.
Скритата цена на изолацията
Въздействието на самотата е сравнимо с това на тютюнопушенето или затлъстяването според изследване на университета Бригам Йънг. Тя увеличава риска от депресия, тревожност, сърдечни заболявания и дори преждевременна смърт с до 26%. Почти половината (43%) от страдащите от самота са имали мисли за самоубийство.
В Испания директната цена на самотата възлиза на 16,05 милиарда долара годишно - 6,93 милиарда за здравни разходи и 9,08 милиарда за загубена производителност, отбелязва El Pais. В САЩ само отсъствията от работа поради самота струват 460 милиона долара годишно.
Според изследване на Европейската комисия от миналата година София е градът в ЕС, в който най-много хора са се чувствали самотни през последните 4 седмици - 21%. Въпреки това, поради редица народопсихологически причини, у нас никой не се е хванал да сметне колко струва на икономиката, че един от петима живее в изолация.
"Живеем във времена на флуидна модерност, характеризирана с нестабилност, липса на сплотеност и несигурност на връзките", коментират пред El Pais изследователите Симона Демелова и Елиса Сала.
Демонизирали сме зависимостта и издигнали независимостта като символ на социален успех, въпреки че човешката природа е точно обратното.
Златната мина на съвременността
Глобално се оформя нова икономика на самотата, мобилизираща милиарди долари. Според консултантската компания Grand View Research, пазарът за AI виртуални спътници ще достигне 140,754 милиарда долара до 2030 г. Пазарът за приложения за запознанства ще стигне 17,28 милиарда долара, а този за приложения за психично здраве - 20,92 милиарда долара до 2033 г.
Джон Ланерборг, създател на YouTube канала Economic Circuit, смята че цялата индустрия на изолацията може да надхвърли 500 милиарда долара до 2030 г.
Иначе казано, лошите мисли за едни са добри пари за други.
Списъкът на предлаганите решения включва домашни любимци (реални и виртуални), социални роботи за възрастни, AI приятелски ботове, приложения за запознанства, компании предлагащи "приятели под наем", курсове, дигитални клиники за психично здраве и групови пътувания.
Character.ai получи инвестиция от 150 милиона долара през 2023 г., достигайки оценка от 1 милиард долара. Replika има 35 милиона регистрирани потребители, а китайският XiaoIce може да изобразява емоции. Приблизително 60% от платените потребители на Replika твърдят, че са в романтична връзка със своя виртуален приятел.
Във физическия свят, Timeleft свързва непознати за съвместни вечери в ресторанти и има над 27 000 активни седмични потребители в 300 града. Rent-A-Friend предлага достъп до мрежа от 40 000 "приятели" за 19,99 долара месечно.
Хай-тек двуличие
Експертите смятат, че тези технологии ще допълват, а не заместват реалните връзки. "Те ще бъдат инструмент за насърчаване на социализацията", коментира професор Франсиско Хавиер Гонсалес от университета във Виго.
Съществуват обаче сериозни предизвикателства. Много решения изискват наблюдение и анализ на чувствителни данни, което поражда въпроси за етика и поверителност. Цифровият разрив също е проблем - много от страдащите от самота нямат лесен достъп до технологични решения.
Освен това AI е меко казано несъвършен и вече има случаи, в които лабилни заради самотата си хора са тласкани в погрешна, опасна или фатална посока от алгоритъма.
Докато чатботовете и роботите се развиват, въпросът остава: ще ни помогнат ли да се свържем отново или ще задълбочат изолацията ни? Отговорът може да определи бъдещето на човешките връзки в дигиталната епоха. За да го намерим обаче трябва да направим нещо вече почти нетрадиционно - да се обадим неочаквано на някой позабравен приятел и да го питаме нещо още по-изненадващо: има ли време тази вечер за по бира, вино или лимонада...