Големите технологични компании обикновено не обичат да говорят по темата за възможността техните гласови асистенти да се подслушват и когато потребителите открият какво се случва наистина, остават изненадани.

Последните доклади показват, че това е факт, който става все по-широко разпространен с цел да се усъвършенства изкуственият интелект, който е в основата на гласовите асистенти и устройствата в домовете на хората.

Вече има много притеснения дали цената за бързия им напредък не е личното пространство на потребителите, тъй като всеки път при разговор с гласовите асистенти на Amazon, Google и Apple компаниите правят записи. Те обясняват, че много рядко това аудио съдържание се слуша от хора. Постепенно Google и Apple ограничават ревютата, правени от човек, а Amazon вече предлага и опция потребителите да изберат, ако изобщо не искат разговорите им с гласовите асистенти да бъдат подслушвани. Facebook също се присъедини към компаниите, които преустановяват ревютата, правени от хора.

Стремейки се да напредват все по-бързо с технологиите на бъдещето, компаниите изгубиха правилна преценка, до каква степен могат да навлязат в личното пространство на потребителите и трябва ли да ги уведомяват за това, пише CNN Business.

Според експерти в областта на изкуствения интелект компаниите могат да слушат част от разговорите, което е законно, тъй като трябва да се провери дали програмата работи правилно. Но от друга страна те смятат, че разработчиците трябва да дават повече яснота какво се случва със записите и какви рискове крият те за сигурността на потребителите.

Виртуалните асистенти не са магия

В основата им стои алгоритъм за машинно обучение, който се комбинира чрез огромно количество от данни, търсейки модели. За да заработят както трябва, тези алгоритми трябва да се тестват с много информация, тоест с много разговори.

Според Джейсън Марс, съосновател на компанията за разработване на интелигентни софтуери Clinc, са нужни около 20 000 часа аудиозаписи, за да се обработи асистент, така че той да бъде полезен за потребителя.

Тези асистенти могат да се програмират да правят много разнообразни неща, като например, да кажат какво ще е времето, да намерят определена песен. Все пак в процеса на разработването им хората остават най-важни, не само за да осигурят информацията, нужна на тези системи, за да работят, но и за да ги подобряват с течение на времето.

Гласовите асистенти обаче все още не могат да разбират човешката реч и интонация напълно. Така, например, ако искате от Siri да ви разкаже шега, а вие отговорите, че не е смешно, софтуерът няма да разбере какво имате предвид.

Компаниите имат още доста работа за вършене

Друг проблем на комуникацията с виртуалните асистенти е, че обикновено хората ги персонализират. Когато говорят с тях, те са далеч от идеята, че това не е просто Alexa, например. А софтуер, зад който стои цяла компания като Amazon и е твърде вероятно този разговор да се чува и от трети страни.

Apple, Amazon и Google са отказали да коментират въпроса със слушането на информация. Експертите съветват, когато разработчиците слушат разговорите на своите потребители с гласовите асистенти, да се уверят, че това става анонимно.