Електронните плащания за първи път изпреварват тези чрез наложен платеж при онлайн пазаруване у нас. Предходните години вторият беше най-често използваният метод за потребителите, които купуват стоки чрез интернет магазини, но електронните плащания стават все по-популярни.

Това показва анализ на Visa България за 2017 година, в който са включени мненията на около 1000 души на възраст между 18 и 55 години, пазарували стоки и услуги чрез интернет през последните три месеца, живеещи в десетте най-големи града в страната (София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Добрич, Шумен и Сливен).

Снимка 328579

Данните в него сочат, че 26% от българите използват дебитна карта за онлайн покупки, като това е ръст от 8 на сто. В същото време с 3 процентни пункта спада популярността на разплащанията на място при доставка, като този метод остава предпочитан от 38 на сто от анкетираните в проучването.

"За първи път от 3 години насам по-голям брой хора заплащат по електронен път, отколкото в брой. Българите показват нарастващ интерес към електронните разплащания и очакваме тази тенденция да се задържи", коментира по време на представяне на данните мениджърът на Visa за България Красимира Райчева.

По нейните думи не се забелязват драстични промени при най-често купуваните по интернет стоки. "Промените в сравнение с предходната година не са драстични, което показва, че сме постигнали устойчивост на тренда", обясни Райчева.

Снимка 328580

На първо място в това отношение остават дрехите и обувките, следвани от техниката. Любопитна тенденция има към увеличение на купените онлайн почивки - до 42% през тази година. В това число има ръст и при покупката на самолетни билети. По-осезаемо увеличение има също при книгите и битовите услуги.

"Забелязва се повишаване на резервираните онлайн почивки и този показател има накъде да расте. При книгите и плащанията на битови услуги също има голям потенциал за развитие", смята Райчева.

Снимка 328578

Потребителите у нас най-често се доверяват на родни електронни магазини - 42%. След тях са големите международни търговци с дял от 23 на сто, но и на други не толкова популярни чуждестранни онлайн магазини - 18%. Най-важният критерий за избор на търговец е възможността за безплатна доставка.

Според данните в проучването 10% от българите пазаруват онлайн няколко пъти седмично, а 21 на сто го правят веднъж месечно.