България и Чехия се оказват любимци на автомобилната индустрия, показва доклад на Colliers International, публикуван днес. В рамките на Централна и Източна Европа двете държави се оформят като най-привлекателни дестинации за нови доставчици на автомобилни компоненти, сочи проучването.

Макар че едва 4.7% от българския износ през 2015 г. е бил свързан с производството на автомобилни части и компоненти, от компанията очакват стабилен ръст, който да се запази.

Китайски гигант избира между три български града за новия си завод

Китайски гигант избира между три български града за новия си завод

Инвестицията може да достигне 30 милиона евро

Най-важният фактор за чуждестранните компании, които искат да инвестират в производство у нас, е ниската цена на труда, сочат данни на Colliers и "Автомобилен клъстър България", цитирани в доклада. На първо място този фактор е поставен от 50% от далите отговор. На втора позиция е членството на страната ни в Европейския съюз - 45%.

Също толкова важна е и локацията, както и близостта до клиенти и производители. На четвърта се нареждат данъците и таксите с 36%. Сред останалите отговори е валутният борд, цената на електричеството, достъпът до работна ръка и квалификацията на служителите на последно място.

Цената на труда в България е най-ниската - на около 4.2 евро на час, като през второто тримесечие на годината заплатите в сектора растат с 10.6% спрямо същия период на миналата година. Повишението ще продължи и през 2018 г. заради намаляващата безработица и трудното намиране на кадри.

При ръст от 10.6% обаче, заплатите в сектора у нас ще достигнат средноевропейските едва през 2038 г.

Производителят на авточасти Kostal отвори втори български завод с 1700 работници

Световен лидер в производството на авточасти отвори втори български завод с 1700 работници

Инвестицията е за 12 милиона евро