Volkswagen е избрала Турция за новия си завод, съобщи в новинарското си предаване "Тагесшау" германската обществената телевизия ARD, цитирайки източници от правителството, пише "24 часа". Решението на концерна стана неофициално известно на 12 юли т.г., а сега намира потвърждение от още един източник.

VW е избрала Турция, а не България, до голяма степен заради огромните отстъпки, които южната ни съседка се е съгласила да направи. Анкара се е съгласила дори на държавна гаранция за инвестиция - ход, който не е типичен за Турция. Държавата ще отмени и данък "потребление", който зависи от мощността на автомобила и при моделите Passat достига 41 процента от цената.

Значително предимство на южната ни съседка е и големият вътрешен пазар - само на него се очаква продажбата на 40 000 автомобила от модел Passat годишно. Значителна част от тях ще бъдат предназначени за държавната администрация.

ARD посочва, че Работническият съвет към концерна е бил твърдо против заради авторитарния стил на управление на президента Реджеп Тайп Ердоган, както и заради неспазването на правата на работниците в Турция. Вероятно именно заради тези критики на мощните синдикати VW забави съобщаването на официалното решение и съобщи, че ще направи преглед на състоянието на демокрацията и спазването на правата в страната.

По-рано германското делово издание Handelsblatt съобщи, че Анкара е готова да предостави "трифицирена сума в милиони евро" за изграждането на завода - нещо, което България не може да си позволи. Както вече стана ясно, за решението е натежала и Катар, която притежава 17 процента от концерна.

Новият завод за около €1,3 милиарда ще бъде в Измир. По последна информация в него ще бъдат произвеждани моделите Volkswagen Passat, както най-вероятно и Skoda Superb, която ползва същата платформа. Ще бъдат създадени около 5 000 работни места.

Преди седмица президентът (2012 - 2017) Росен Плевнелиев заяви, че България остава в преговорите и докато не бъде подписан договор, нищо не е решено. "Още няма окончателно решение", заяви тогава и министърът на икономиката Емил Караниколов.

Защо Турция най-вероятно печели новия завод на Volkswagen вместо България?

Защо Турция най-вероятно печели новия завод на Volkswagen вместо България?

Мнението на експерт