Известният тунел под Ламанша е дълъг 50,5 километра и е третият най-дълъг транспортен тунел в света (без да се броят линиите на метрото).

По-дълги от транспортното съоръжение под Ламанша са само японският тунел Сейкан с дължина 53,9 км и тунелът Готард в Швейцария -57 километра.

И така, Китай започна изграждането на тунел с дължина около 127 километра , който ще удвои размера на досегашния швейцарски лидер.

Безспорно това е сериозна претенция за нов световен рекорд, който да превиши наведнъж предшественика си 2 пъти. Сякаш досега хората бягаха стометровата дистанция за 9 секунди, а после идва един пъргав китаец и го прави само за 4,5 секунди.

Интересно е къде и защо Китай ще изгражда такава грандиозна, сложна и скъпа транспортна структура ?

По него ще се движат електрически влакове, а общата стойност на строителството се оценява на 45 милиарда долара . И това е в Китай, където строителните обекти традиционно са по-евтини. В Европа или даже в Русия такъв тунел вероятно ще струва 70-80 милиарда долара. И дори повече.

Къде ще бъде той?

На картата в източната част на Китай можете да видите доста голям залив - Бохай. Той е толкова голям, че понякога го наричат ​​Бохайско море. На бреговете на този залив живее население, сравнимо с цялото население на Русия, отбелязва yandex.ru.

Именно тук се намира един от основните китайски промишлени градове -Тиендзин . Между другото, столицата Пекин също не е далеч от този район. По този начин става ясен аргументът за необходимостта от такова скъпо и сложно съоръжение.

Заливът Бохай има доста ясно очертание поради два полуострова - Ляодун и Шандонг. Естествено, заливът пречи на много вериги за доставки в региона. Например, за да стигнете от Ляодун до Шандонг, трябва да изминете 1500 километра заобикаляйки около т.нар. Бохайско море.

Китайците, разбира се, са намерили намериха изход от ситуацията. Те са пуснали фериботи, които плават редовни по маршрут между град Далиан на полуостров Ляодонг и гр. Янтай на полуостров Шандонг .

По този начин разстоянието между двата района беше намалено до 150 км , но поради ниската скорост на ферибота, преминаването все още отнема много време - около 8 часа.

И така, за да свърже двата полуострова по суша, Китай реши да прокопае железопътен тунел под морското дъно.

Автомобилите няма да се движат самостоятелно през тунела. Те ще бъдат натоварени на железопътни платформи и ще бъдат транспортирани през тунела. Това решение най-вероятно е причинено от трудностите с вентилацията на дългото съоръжение . Хиляди коли ще създадат мощен отпаден димен поток, който ще бъде проблематичен за отстраняване от 127-километровия тунел,докато локомотивите са електрически и не замърсяват въздуха.

Освен това железопътната линия е по-важна от автомобилната, а твърде скъпо да се построи транспортно трасе както за автомобили, така и за ж.п. превоз. Затова китайците логично са решили да се спрат на вариант само с един вид транспорт и то железопътен.

Според плановете на авторите на проекта този тунел ще спести до 4 милиарда долара годишно (чрез намаляване на разстоянието, намаляване на вредните емисии, намаляване на натоварването на традиционните пътища и т.н.).

Тоест очаква се, Китай ще върне вложените 45 милиарда долара за около 11-12 години . Срокът за завършване на строителството засега е поставен за след 2030 година. Започва впечатляващо огромно и сложно строителство. Дори за мащабите на Китай...