Най-посещаваните места в Европа търсят нови начини за справяне със "свръхтуризма" - огромните тълпи от хора, пристигащи ежедневно с евтини полети и круизни кораби.

Популярни дестинации като Венеция, Дубровник и Барселона разчитат на приложения за смартфони и промоции за споделяне на автомобили, за да се справят с пренаселеността, която тормози както местното население, така и туристите.

Възходът на евтините полети доведе до повече от 10% ръст на международните пристигания в страни като Испания и Хърватия през последните няколко години, показват данните на Световната организация по туризъм.

"Пренаселените дестинации са успешни, но има тънка линия между успеха и провала", казва пред Reuters кметът на Дубровник Мато Франкович.

Но вместо да се опитат да ограничат броя на посетителите, които харчат пари за хотели, храна и сувенири, градовете изпробват начини да насочат туристическите потоци далеч от най-популярните атракции.

Изкарване на туристите извън града

Надпис в Барселона: "Туристи: вашето луксозно пътуване е моето ежедневно нещастие"

Източник: Getty Images

Надпис в Барселона: "Туристи: вашето луксозно пътуване е моето ежедневно нещастие"

Дубровник планира да пусне приложение за смартфон до края на годината, което уведомява потребителите кога тесните улички на стария град са претъпкани и предлага алтернативни гледки извън стените на града.

Градът смята да тества схема за споделяне на автомобили, за да примами туристите да изследват околните райони.

Барселона работи върху общ маркетингов план с района около града, за да накара туристите да се отправят отвъд най-популярните градски забележителности, като катедралата "Саграда Фамилия" или булевард "Ла Рамбла".

Европейските градове, които не искат повече туристи

Европейските градове, които не искат повече туристи

Какви мерки предприемат те?

"Барселона е малка, но дестинацията Барселона обхваща и района извън града и има много предимства и забележителности", каза директорът на туризма в Барселона Жоан Торела Рене.

Дори Ню Йорк, американският мегаполис от другата страна на Атлантическия океан, започна кампания за насърчаване на туристите да изследват кварталите извън Манхатън и Статуята на свободата.

Градът се опитва да привлече повече посетители в по-малко посещаваните периоди през януари и февруари, с помощта на събития като Седмицата на ресторантите в Ню Йорк и Седмицата на Бродуей.

Круизната заплаха

Море от хора по емблематичната "Ла Рамбла" в Барселона

Източник: iStock

Море от хора по емблематичната "Ла Рамбла" в Барселона

Процъфтяващата круизна индустрия е едно от най-големите предизвикателства в някои градове. В Дубровник многобройните круизни кораби често стоварват хиляди пътници на един ден, правейки улиците на града шумни и пренаселени.

Градът сега се опитва да разреди пристигането на корабите, така че пристиганията да се разпределят равномерно през цялата седмица, вместо 10 кораба да акостират в пристанището по едно и също време.

Венеция състави нови правила, изискващи големите круизни кораби да избират по-малко бляскавия маршрут към индустриалното пристанище на Маргера, вместо да минават през централния площад "Сан Марко".

Туристическият бранш срещу свръхтуризма

Венеция целогодишно е претъпкана с тълпи от туристи

Източник: iStock

Венеция целогодишно е претъпкана с тълпи от туристи

Някои туристически компании също играят роля в борбата срещу свръхтуризма. Най-голямата онлайн туристическа агенция в Китай - Ctrip използва данни, за да предвиди кои дестинации могат да бъдат пренаселени и скъпи и след това предлага на клиентите алтернативи, които може да са по-малко търсени, посочва изпълнителният директор Джейн Цзе Сун.

"Потребителите харесват тази възможност, защото получават най-добрата стойност от пътуването си. Хотелите са доволни, защото могат да приемат по-добре всички тези пътници. Авиокомпаниите също са щастливи, защото не работят на свръхкапацитет по един маршрут и с недостигащ капацитет по друг", обяснява тя.

Компанията Airbnb, която често е критикувана за влиянието си върху местните жилища в популярни туристически градове, заяви, че предлага селски имоти на сайта си, често в райони, където няма хотели.

"Туризмът ще продължава расте, а чрез разпространение върху по-голяма площ може да сведете до минимум въздействието", заяви Нейтън Блечарчик, съосновател и стратегически директор на Airbnb.

Кои са най-посещаваните европейски градове?

Кои са най-посещаваните европейски градове?

Туристите все още предпочитат западната част на континента

Световната организация по туризъм работи с университетите по проблемите на свръхтуризма и планира да публикува препоръки след няколко месеца относно начина, по който дестинациите могат да се справят.

Туристическите дестинации трябва да заложат на дългосрочно планиране и да създават инфраструктура, която им позволява да насочват туристическите потоци, така че да стимулират местните икономики, без да се претоварват най-популярните места.

"Нуждаете се от баланс между растеж, устойчивост и популяризиране на дестинациите", каза генералният секретар на организацията Зураб Пололикашвили.