Китайските износители предлагат на пръв поглед все по-изгодни сделки на клиенти от САЩ с обещания да поемат цялата тежест на наложените американски мита. Става въпрос за цяла мрежа от незаконна дейност, която поддържа доставките от Пекин, съобщава CNBC.

Чрез използването на подхода за "доставено-платено мито", при който продавачите плащат за всички вносни мита, и чрез фактуриране на пратки с по-ниска цена, много китайски компании са в състояние да предложат на клиентите в САЩ цени преди тарифата, като същевременно реализират печалба, според правни експерти и ветерани от индустрията.

Снимка 485885

Източник: iStock

Ето как работи схемата: Китайските износители, често чрез спедитори - компании, които се занимават с логистиката на доставката на стоки - подценяват умишлено стойността на стоките или ги етикетират погрешно, често и двете, в документите за доставка, за да извлекат по-ниски мита.

Ето какво се разбраха САЩ и Китай за митата

Ето какво се разбраха САЩ и Китай за митата

Ставаме ли свидетели на повратен момент в търговската война?

След това пратките се насочват през фиктивни компании, регистрирани на имена на чуждестранни юридически или физически лица, които действат като "регистрирани вносители", които правителството на САЩ счита за отговорни за точността на митническите документи и всички приложими мита.

От вносителите се изисква да осигурят минимум $50 000 митническа гаранция от доставчици на гаранции в Америка като задължение към правителството, че ще плащат таксите. Когато не успеят да уредят тарифите навреме, облигацията покрива митата.

След като облигацията е била използвана, често тези фиктивни компании не изпълняват задълженията си и прекратяват дейността си, само за да създадат бързо нов субект - и така цикълът се повтаря.

"Често тези компании не си правят труда да обявят фалит. Те просто изключват телефона, затварят имейл акаунти и избират какъвто и да е пощенски адрес за откриване на нова фирма", разяснява Дейвид Форгу, партньор в базираната в Чикаго адвокатска кантора Barnes, Richardson & Colburn.

Според юриста това затруднява поръчителя да ги преследва за възстановяване на таксите. Впрочем, тази тактика не е нова.

"Стимулът за занижаване винаги съществува, докато тарифите са в сила", коментира Джоузеф Бригс, управляващ директор на Goldman Sachs. 

Днес схемата набира по-голяма скорост, тъй като бизнесите се борят всячески да заобиколят новите такси, наложени от американския президент Доналд Тръмп през втория му мандат.

Търсенето на "двойно освобождаване, включително на всички данъци" в китайската социална мрежа Xiaohongshu показва многобройни реклами, обещаващи евтина доставка на мебели, хладилници и други домакински стоки до пристанищата на САЩ, с включени всички тарифни такси.

Мнозина са в състояние да предложат такива сделки чрез занижаване на цената и неправилно класифициране на пратки, коментират ветерани от индустрията пред CNBC.

"Това е публична тайна в индустрията", потвърждава Аш Монга, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Гуанджоу Imex Sourcing Services, компания за управление на веригата за доставки.

"Отварянето на фиктивна компания е лесно, можете да го направите за няколко часа. Можете да отворите толкова компании, колкото искате. Цената е няколко стотици, така че целият този процес е лесен за изпълнение и може да бъде възпроизведен колкото пъти искате", добавя Монга.

Възприемането на тази практика все повече се обсъжда и сред американските фирми, снабдяващи се с Китай, тъй като местният бизнес също се стреми да заобиколи последните мита на Доналд Тръмп.

Рисковете за американските купувачи

Американските компании подценяват гражданските и криминалните рискове, независимо дали активно оказват натиск върху доставчиците си да заобикалят тарифите или неволно се облагодетелстват от практиката, предупреждават правни и митнически експерти.

"Стряскащо е как големи бизнесмени вярват, че ако не са посочени като официален регистриран вносител, те по някакъв начин са имунизирани срещу каквато и да е гражданска или наказателна отговорност за вноса", коментира Дан Харис, адвокат и партньор в базираната в Сиатъл адвокатска кантора Harris Sliwoski.

Увеличават се и случаите, при които предприятията са засегнати от тарифни плащания, въпреки че не са регистрираните определени вносители. Харис споделя, че има ръст на неговите клиенти, изправени пред неочаквани митнически сметки и конфискувани пратки, тъй като задграничните продавачи не са успели да уредят вносните мита.

Това е "ужасна игра" за американските фирми, съучастници в тази схема, тъй като те могат да бъдат изправени пред значителна отговорност съгласно митническите закони или този за фалшивите твърдения. За компаниите, които все още плащат цени преди тарифите за внос от Китай, твърдението, че не са запознати с потенциални митнически измами, е малко вероятно да служи като надеждна защита, предупреждават юристи.

Какво предстои оттук нататък между САЩ и Китай?

Какво предстои оттук нататък между САЩ и Китай?

Доналд Тръмп ще продължи да въвежда мита