Преди близо един век за първи път се ражда идеята в Белград да бъде изградено метро. Към днешна дата сръбската столица, в която живеят 1,3 милиона души, е най-големият в Европа, който все още няма подземна железница.

От години Белград се бори с тежки задръствания, многобройни автомобили по пътищата и натоварен градски транспорт. А придвижването на едва няколко километра в града може да отнеме повече от 40 минути.

Досега историята с белградското метро може да се опише като "непрекъснат провал", според сайта Emerging Europe. През последните години много от управниците на столицата са обещавали да поставят началото на изграждането на метро-мрежата в столицата, но това така и не е станало факт досега.

Първото обсъждане на тази идея идва през 1923 година. Създаването на конкретен план как системата на подземната железница в Белград трябва да бъде изградена отнема време и първото конкретно предложение идва в края на 30-те години. В него се предвижда построяването на три линии.

Работата по първото метро в Белград трябва да започне до 2022-а

Работата по първото метро в Белград трябва да започне до 2022-а

Сърбия подписа споразумение за партньорство с френска компания по проекта

Мащабният проект остава на заден план след избухването на Втората световна война.

След нея пък усилията и средствата са насочени към възстановяването на града, който е тежко засегнат, както и за създаването на т.нар. Нови Белград. Там започва изграждането на десетки хиляди жилища за прииждащите работници от всички части на тогавашна Югославия.

Години по-късно или в средата на 70-те години Белград е може би най-близо до осъществяването на идеята за метро. Тогава кмет на града е Бранко Пешич.

По негово време се създава специална дирекция, която да се занимава с амбициозния проект, а сръбски експерти посещават Мюнхен, който към този момент разполага с най-модерната метро мрежа в Европа. Ако строежът е бил започнат след това, според прогнозите последната отсечка от общо 74-километровото метро е трябвало да бъде завършена през 2021 година.

Сърбия строи метрото на Белград със заем от 580 милиона евро

Сърбия строи метрото на Белград със заем от 580 милиона евро

Откъде ще вземе кредита западната ни съседка?

В началото на 80-те години проектът за метро е изоставен отново. Този път причината е, че той е "прекалено скъп".

Идеята за белградското метро е възродена отново преди няколко години. Първоначално се смята, че строителството му може да започне през 2016 година. После това е отложено за 2020 година, а сега - за края на настоящата година.

Според последния план в столицата трябва да бъдат изградени две линии. Сърбия вече има подписан договор с френската Alstom за осигуряването на оборудване, а плановете са изграждането на завърши за 5 години.