Балтийските държави бавно, но сигурно правят крачки към завършването на най-големия инфраструктурен проект в региона, който трябва да ги свърже с Централна Европа или по-конкретно с Полша. Когато бъде завършена Rail Baltic ще свързва Талин, Рига Каунас и Варшава чрез директна жп линия с дължина от близо 1000 километра.

Проектът, изчисляван на общо 5,8 милиарда евро, трябва да осигури по-бързо пътуване между четирите държави, а също така да се превърне в алтернатива на по-натоварените коридори, идващи от Русия и Беларус. Част от него са три мултимодални товарни терминала, както и връзки с три летища.

Първата фаза от проекта, която свързва полската граница в литовския град Каунас, беше завършена през 2015 година. Втората фаза е завършващата, която трябва да направи връзката между Каунас, Рига и Талин, пише сайтът Emerging Europe.

Изграждането на няколко виадукта и други по-малки части от линията трябва да започне през тази година, като основната линия трябва да бъде готова до 2023 година. В следващите месеци предстои да бъде избран и изпълнител на отклонението към международното летище в Рига.

Най-новата стъпка по мащабния инфраструктурен проект дойде през тази седмица с подписването на споразумение за отпускането на 95 милиона евро на Естония от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

Средствата са насочени към националният жп превозвач Eesti Raudtee, като те трябва да бъдат използвани за модернизирането на влаковете, за модернизиране на линията между Талин и Тарту, както и за дигитализация на системата за работа, която се използва от дружеството.

От общата стойност на проекта, възлизаща на 5,8 милиарда евро, до 85% са осигурени от Европейския съюз.