Apple се завърна на първо място в класацията за най-скъпите брандове в света, за първи път от 2016 г. надминавайки Amazon и Google.

Стойността на марката на американския ИТ гигант в класацията Brand Finance Global 500 за 2021 г. се изчислява на 263,4 млрд. долара, което е с 87% по-високо от година по-рано. Повишаването на стойността на бранда се дължи на успешната диверсификация на бизнеса на Apple Inc. за да се намали зависимостта му от продажбите на iPhone. Сега те представляват половината от приходите на компанията през 2020 г. в сравнение с две трети от приходите й през 2015 година.

Второто и третото място в класацията на най-скъпите марки в света през 2021 г. са заети от онлайн търговеца Amazon.com Inc., чиято стойност се е увеличила с 15% до 254,2 млрд. долара, и Google (191,2 млрд. долара) , + 1%), която е част от Alphabet Inc.

Десетте най-ценни марки в света включват още Microsoft (140,4 млрд. долара), Samsung (102,6 млрд. долара), Walmart (93,19 млрд. долара), Facebook (81,48 млрд. долара), ICBC (72,8 млрд. долара), Verizon (68,9 млрд. долара) ) и WeChat (67,9 млрд. долара).

Значението на технологичните иновации като движеща сила на марката е най-добре илюстрирано от случая на Tesla. Брандът на производителя на електрически превозни средства е поскъпнала със 158% през годината, превръщайки се в най-бързо растящия в рейтинга Brand Finance Global 500, оценен на 32 милиарда долара.

Второто място по растеж (+ 108%) заема марката Alibaba.com, която поскъпна до 39,2 млрд. долара. Стойността на марките на подразделенията на Alibaba - Taobao и Tmall са нараснали съответно с 44% до 53,3 млрд. долара и 60%, до 49,2 млрд. долара

Традиционните търговци на дребно, които успешно са внедрили технология по време на пандемията, също са се представили добре. Така марката Walmart е поскъпнала с 20%, до 93,2 млрд. долара, достигайки шестото място в класацията.

Негативните ефекти от пандемията са особено тежки за авиокомпаниите и авиокосмическата индустрия, като представляват шест от десетте най-значимо поевтинели марки в класацията на Brand Finance.

По-специално стойността на бранда Boeing е спаднала с 40%, до 13,6 млрд. долара, American Airlines - също с 40%, до 5,3 млрд. долара, Airbus - с 36%, до 9,1 млрд. долара.

Като цяло американски и китайски компании доминират в рейтинга Brand Finance Global 500 за 2021 г., като на тях се падат две трети от общата стойност на брандовете , включени в класацията.