Американските публични компании, изпълняващи изискването на закона, за първи път започнаха да разкриват информация за съотношението на заплатите на директорите (CEO) и средния изпълнителски персонал.

Както пише по темата The Wall Street Journal, в Humana Inc., специализирана за медицинско застраховане, нейният генерален директор заработва 344 пъти повече от средния служител с годишна заплата $57 385.

При производителя на битова техника Whirlpool Corp. средният работник получава $19 906 на година, а CEO - $7,08 милиона, разликата е 356 пъти.

Максимална за сега ес оказва разликата в заплащането при петролната компания Marathon Petroleum Corp., където директорът е спечели $19,7 милиона, 935 повече от служител на средно равнище. Но ако не се отчитат работниците на непълен работен ден, до съотношението е доста по-малко - 1 към 156.

При хранителния гигант Kraft Heinz Co. аналогичната разлика е 1 към 91.

Производителят на медицинско оборудване Intuitive Surgical Inc. Плаща на средно равнище сътрудник по $157 хиляди, а на CEO - 32 пъти повече - $5,1 милиона на година.

Това съотношение е най-малкото сред отлети се до момента компании. А това вече са направили 100 от 4000-те компании, които попадат под действието на новата законова норма.

До сега американските публични компании бяха длъжни да разкриват само сумарното заплащане на техните CEO.

Новото изискване следва от закона Дод-Франк от 2010 година, който повиши изискванията към капитала на банките, забрани на финансовите организации да търгуват на финансовите пазари за свой интерес, определи нови норми в областта на надзора, корпоративното управление, разкриването на информация и други мерки, наложени след кризата.

Но след мощно противопоставяне от страна на бизнес лобито, чак след 2015 година изискването за разкриване на съотношението на заплащането в компаниите бе оформено като подзаконов акт на Комисията по ценните книжа и борсите (SEC).

Поддръжниците на тази мярка смятат, че тя ще повиши социалната отговорност на компаниите, както и ще даде на акционерите повече информация при вземането на решенията.

Противниците изразяват съмнения относно полезността на такава информация, отчитайки трудно сравнимите условия за работа в големите американски корпорации. Компаниите се оплакват и от допълнителните разходи на средства и време за изпълнение на новите изисквания.

Според бизнеса такава информация би довела до грешни изводи и настроения в обществото, защото не отчита характера на съответната дейност и практика за наемане н персонал.

Така например, най-големи разлики в заплащането ще се появят в компании от типа на McDonald's, където делът на нископлатени почасови работници е много голям, а така също те имат огромен брой персонал в страни с ниско равнище на заплащане.

В същото време ще излезе, че в гигантски инвестиционни банки от Уолстрийт, където има значително количество добре платен среден персонал, разликите в заплащането са много по-малки и справедливи.