Кошмарните задръствания, пълните с автомобили тротоари и пешеходни зони, мръсният въздух - всички тези характеристики на съвременните големи градове трябва да останат в миналото. Поне такава е идеята на част от кметовете и гражданите в много населени места по света. И докато част от тях предприемат бавни, плахи стъпки, кметовете на 12 града са убедени как трябва да изглежда бъдещето и работят усилено, за да го пренесат в настоящето.

Кои са тези 12 града и какво смятат да направят, за да осигурят по-добри условия за живот на своите граждани, четете надолу:

Осло, Норвегия

Осло планира да забрани на всички коли да влизат в центъра на града до 2019 г. Градът ще инвестира в публичния транспорт и ще подмени почти 60 километра пътища с велоалеи. "Фактът, че Осло се движи толкова бързо напред е окуражаващ и мисля, че градът би послужил за вдъхновение, ако успее", казва Пол Уайт, изпълнителен директор на "Транспортни алтернативи", организация, която подкрепя колоездачите в Ню Йорк и застава за идеята за градове без коли.

Мадрид, Испания

Мадрид планира да ограничи движението на автомобили в рамките на 2 квадратни километра в центъра на града до 2020 г., а 24 от най-натоварените улици ще се превърнат в пешеходни. Инициативата е част от плана за устойчиво градско развитие и цели да намали дневната употреба на автомобили от 29% на 23%. Шофьорите, които не спазват новите правила, ще бъдат глобявани с поне 100 долара. А колите, които замърсяват повече, ще плащат и повече за места за паркиране.

Ченгду, Китай

Архитектите от Чикаго Адриан Смит и Гордън Джил проектират нов жилищен район за китайски град. Според макета придвижването в града ще бъде по-лесно пеша, отколкото с автомобил. А от всяка точка ще може да се стига до избраната дестинация пеша за по-малко от 15 минути.

Градът няма да забрани изцяло колите, но половината от пътищата в 80-хилядният град ще бъдат забранени за автомобили. Реализацията се очаква до 2020 г.

Хамбург, Германия

Германският град планира използването на колело или ходенето пеш да са основните методи за придвижване. Определени зони ще бъдат изцяло забранени за автомобили, като срокът за това е две десетилетия. Проектът включва т.нар. "зелена мрежа" - свързани помежду си места, до които ще може да се стига по-лесно без автомобил. До 2035 г. мрежата трябва да включва 40% от Хамбург.

Копенхаген, Дания

Повече от половината жители на Копенхаген днес използва велосипеди, за да стигне до работните си места. Това се случва благодарение на усилията на града да въведе зони без автомобили още от 60-те години на миналия век. В столицата на Дания днес има повече от 350 километра велосипедни алеи, а процентът на хората, които притежават автомобил е сред най-ниските в Европа.

Най-новата цел е построяването на "велосипедна магистрала", която ще стига до заобикалящите предградия. Първият такъв път бе открит през 2014 г., а до края на 2018 г. трябва да са готови още 11.

Париж, Франция

Париж смята да забрани дизеловите коли и да удвои велосипедните алеи. Когато през 2014 г. градът забрани част от автомобилите за днес, замърсяването намаля с 30%. Сега администрацията иска да убеди шофьорите да не влизат в центъра с автомобилите си въобще.

От юли 2016 г. всички шофьори с дизелови коли, произведени преди 1997 г., не могат да влязат в централната част през дните от работната седмица. В противен случай ги грози глоба.

До 2020 г. някои от улиците в града пък ще станат достъпни само за електрически автомобили.

Атина, Гърция

През декември 2016 г. Атина обяви, че ще забрани на всички дизелови автомобили да влизат в центъра на града от 2025 г. Инициативата цели да подобри качеството на въздуха в града. Подобна забрана има и в момента, но тя е само за определени дни и е на база на регистрационните номера на колите.

Лондон, Великобритания

Както Париж, Лондон също смята да забрани използването на дизелови автомобили до 2020 г. В момента градът обезсърчава използването на такива в определени части на града, като таксува шофьорите с такса от 12.5 долара на ден. И я нарича "такса задръстване".

Брюксел, Белгия

Повечето улици около градския център на Брюксел винаги са били достъпни само за пешеходци. Зоната е втората най-голяма в Европа след Копенхаген, в която автомобили не се допускат. Още през 2002 г. Брюксел започна да насърчава гражданите да ползват градски транспорт вместо личните си автомобили. Очаква се този септември за един ден на всички коли да бъде забранено да влизат в широкия център на града.

Всички дизелови автомобили, произведени преди 1998 г., ще бъдат забранени от 2018 г.

Мексико Сити, Мексико

През април 2016 г. общината забрани на част от колите да влизат в центъра на града през два от дните през работната седмица и по две съботи от месеца. Забраната е на база на регистрационните табели. Засегнати от нея са около 2 милиона автомобили и мярката помогна за намаляване на смога в града.

Ванкувър, Канада

Докато много от посочените по-горе градове въвеждат забрана за коли, Ванкувър убеждава гражданите да ползват градски транспорт. Половината от пътуванията в града са пеш, с колело, автобус или метро. За сравнение в подобни по големина градове в САЩ процентът е по-нисък - в Сиатъл той е 21%.

Част от основният булевард - Гранвил, е забранен за автомобили от 70-е години на миналия век, а през 2008 г. започна рязко увеличаване на броя на велосипедните ленти. Всеки юни пък има ден, в който колите са забранени в определени части от града.

Ню Йорк, САЩ

Въпреки че Ню Йорк скоро не планира да въвежда забрана за автомобили, градът увеличава броя на пешеходните зони, като въвежда и споделени велосипеди. Насърчава и използването на метро и автобуси. През август пък има забрана за ползване на ключови артерии, които остават отворени за пешеходци.

Градовете в света с най-големите транспортни "тапи"

Градовете в света с най-големите транспортни "тапи"

Световен лидер загубено в задръствания време е Тайланд