Интервю с Даниела Северинова, Директор на училище Дени Дидро̀

Г-жо Северинова, как чрез ежедневното обучение в Дени Дидро̀ децата свикват да възприемат природата и да се грижат за нея?

Да учим децата да се грижат за природата е дълъг процес, който би отнел поколения. Добре е да започнем от някъде и ние в Училище Дени Дидро̀ сме си поставили задачата да бъдем първите посланици на тази промяна. Защото вярваме, че за да очакваме хармоничен и устойчив бъдещ свят, трябва да поставим основите му днес.

За да растат децата със съзнание за природосъобразен начин на живот, е необходимо първо самите ние като възрастни да бъдем пример с мисленето си и ежедневните ни навици, а не само чрез обяснителни гръмки думи. Т.е., ние учители и родители, е необходимо да сме осмислили и осъзнали важността на всяко наше действие или бездействие и отговорността си в целия процес.

Даниела Северинова, Директор на училище Дени Дидро̀

Даниела Северинова, Директор на училище Дени Дидро̀

Какво направихме ние? Още с първоначалния си идеен проект сградата на Училище Дени Дидро̀ е замислена като инструмент за преподаване към грижа за природата и опазване на природните ресурси. Мястото, на което е построено Училището, е екологично чист район, близо до "Алеята на здравето" в гр. Банкя.Тук децата са далече от шумната и презастроена градска среда. Учат, творят, наблюдават и анализират случващото се сред зеленината и чистия въздух на Люлин планина.

Примерите за опазване на околната среда започват още със строежа на сградата. Например, всички дървета, които са били на мястото не са изсечени, а са извадени и след това върнати в естествената им среда в двора на Училището. В строежа на самата сграда и обзавеждането преобладават естествените материали - камък и дърво. Има изградена озонираща система, която намалява отделянето на въглеродни емисии. Класните стаи и кабинетите са просторни, светли и проектирани така, че да позволяват максимално използване на дневната светлина. Ако се налага ползване на електроенергия, то за нас тя е от фотоволтаична инсталация за собствено потребление.

Мебелите са от рециклирана дървесина. В обучението се стараем да използваме също естествени или рециклируеми материали. Училищните автобуси са с метаново гориво, а автомобилите са електрически. Имаме собствена компостираща система и система за събиране на дъждовната вода. Учениците имат възможност пряко да наблюдават как събраната вода служи за поливане на растенията, а когато тя е изчерпана - ползваме сондажна.

Закъсняло ли е българското образование в посока на това да учи децата да обичат природата и да създаде връзка между тях и средата на живот?

Българската образователна система е структурирана на принципа на спираловидно надграждане. По-скоро има нужда да работим в посока методи и инструменти,чрез които да представяме материала, за да събудим интереса на децата. В тази връзка ще се върна на предходния въпрос.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

За да обясним на децата ползите за природата от всичко, което е направено в хода на строежа на Училището, ще отнеме време. Затова ние свеждаме знанието до подходящо за възприемане за тяхната възраст и чрез методите на обучение то да бъде осъзнато. Те сами да наблюдават, анализират и изследват, за да достигнат до изводи, които остават трайно запомнени. Върху този метод на обучение е построена цялата програма на Училище Дени Дидро̀.

Заровихме различни предмети от ежедневието ни в земята с цел да изследваме какво ще се случи с тях и проследяваме периодично колко време ще отнеме на майката-земя да ги приеме. Наблюдаваме и си записваме кои предмети вече са се разградили и колко време е отнело това на природата. Т.е. децата в училище Дени Дидро̀ разбраха, че рециклираните салфетки за ръце, които ние ползваме, се разграждат по-бързо от обикновените. Те реално могат да видят този процес. Даваме им възможността да изследват и да разсъждават сами. По този начин събуждаме любопитството у учениците и започват да задават своите въпроси. В този момент те са отворени за знанието, те са търсещите, изследователите и за нас е лесно да отговорим. И понеже това знание им е интересно, впоследствие те могат да го възпроизведат.

Снимка 579916

Тук е важно да подчертая и ролята на учителя. Децата се влюбват в учителите, в техния ентусиазъм и излъчване. Всеки си спомня любимия си учител. Говорим за учители, говорим за хора-вдъхновители, тези които да те накарат да искаш да идваш на училище и да бъдеш любопитен. Учителят трябва да намери правилния подход, за да представи на детето всяка тема по начин, свързан с неговите конкретни интереси. Защото всяко дете е различно и не можеш да заинтригуваш всички по еднакъв начин. Важно е да се намери подход и материята да бъде представена през индивидуалната нужда на детето.

Т.е. в основата на доброто образование стои личността на учителя, а не само програмата или системата.

Какво, от това, което правим, можем да вградим в нашето ежедневие и в другите училища, по напълно естествен начин?

Говорейки за образователната система, за нас е важно, ако ние можем да открием нещо, от което другите да вземат пример, и да го споделим. На думи може да се говори много, но резултатите са важни.

Това, което ще кажа, е много глобално, но на първо място е да се замисляме. Защото ние казваме, че учим децата да мислят, но на първо място е да се замисляме - за нашите действия и бездействия.

Снимка 579917

Връщайки се отново на изкопа с вещи, който направихме, ние взехме тези вещи от ежедневието на децата. Когато отново го изровим те ще видят, че голяма част от тези предмети отново няма да са се разградили. Така ги учим оттук нататък да се замислят за нещата, които притежават. Включително мисля, че като практика, която ние можем да покажем, е това, че децата ще започнат да създават истории. Но за тази цел е необходимо да има наслагване на информацията. За да стигнат до извода, че ние градим история всеки ден.

Защото ние не можем да се върнем във времето на динозаврите и да ги спасим, но можем да спасим нещо, което е сега. Всеки ден можем да предадем нещо, защото всеки ден децата се прибират вкъщи и започват да разказват. И това може да помогне и на родителите да се замислят. Както вече казах, това е процес и би отнел поколения, за да можем съзнателно да имаме отношение. Когато стигнем до там едно дете да каже на родителите си "не, не го искам това, защото имам достатъчно", тогава можем да кажем, че може би сме постигнали нещо. Защото децата са тези, които ще спасят света. И затова, ако ние възпитаваме деца, които са посланици на екологичните промени, тогава светът ще има шанс.

Училище Дени Дидро̀ се намира в екологично чист район в гр. Банкя

Училище Дени Дидро̀ се намира в екологично чист район в гр. Банкя

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.