Дания е една от държавите, които са лидери в зеления начин на живот. Повече от 62% от живеещите в Копенхаген ходят на работа с колело, а местната власт активно инвестира в създаването на нови линии за велосипеди. През последните години пък нов тип колела, като товарни и електрически такива, също намаляват необходимостта от използване на автомобили в града.

Това разказват Ида Аукен, която е депутат от Датския парламент, и директорът на SENSEable City Lab Карло Рати в своя публикация на сайта на Световния икономически форум.

Двамата посочват, че този начин на придвижване не е уникален само за Копенхаген и в различни части на света редица други градове се опитват да се борят със замърсяването на въздуха, разчитайки на т.нар. микромобилност.

Lime стъпва в София

Най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света стъпи и в София

В столицата има 150 скутера, а първоначалната цена за тях е 1,50 лева и по 30 стотинки на минута

Париж е сред пионерите, предлагащи различни схеми за наемане на велосипеди. Лидерът там се нарича Vélib. Системата заработи малко след 2000 година, като гражданите и гостите на френската столица разполагат с около 15 000 колела, които могат да ползват за по-лесно придвижване.

Идеята се оказа успешна и други мегаполиси също последваха примера на Париж - Милано през 2008 година, Лондон през 2010 година и дори Ню Йорк през 2013 година.

"Следващата вълна от иновации дойде от изток. Китайските старт-ъпи Mobike и Ofo, както и сингапурската oBike пуснаха свои продуки в сферата на микромобилността. Нововъведението при тях беше GPS проследяването", посочват още Аукен и Рати.

Компания за споделени велосипеди фалира, след като 90% от колелата изчезнаха

Компания за споделени велосипеди фалира, след като 90% от колелата изчезнаха

Не им поставили устройства за проследяване

Целта е това проследяване да позволи на потребителите да виждат къде се намира най-близкото колело или пък електрическа тротинетка, а също така да ги оставят, където им е удобно в града, след като ги използват.

Преди да развият бизнеса си в редица други държави след 2017 година тези компании успяха да наберат милиарди долари от инвестиции и се превърнаха в китайските еднорози в областта на микромобилността.

Двамата автори посочват, че въпреки бързото разрастване на споделеното пътуване с велосипеди и тротинетки, през последните години този модел на работа е поставен под сериозен натиск.

"В началото депозитите, давани от клиентите, финансираха разрастването на броя колела", посочват и те и допълват, че с бурното развитие на бизнес модела и ненаситността на потребителите са дошли и първите фалити. Един от лидерите - Mobike, банкрутира и обяви, че обзисля да продаде европейските си операции.

"И все пак микромобилността решава някои важни градски проблеми, като със сигурност тя ще продължи да има важна роля в градовете на бъдещето", смятат авторите.