Инвеститорите, участвали активно на фондовия пазар през последните няколко години, са успяха да се възползват максимално от рекордните ръстове в цените на акциите особено на компаниите от технологичния сектор. Преди отприщването на коронакризата да изтрие част от натрупаните печалби.

И все пак основният американски индекс S&P е успял да се изкачи с 64,2% от 18 септември 2014 година насам. А някои акции успяха да поскъпнат много повече за същия период. В тази група влизат и тези на китайският гигант в онлайн търговията Alibaba.

Компанията направи дебюта си на борсата в Ню Йорк именно през септември 2014 година. Първичното публично предлагане (IPO) беше историческо с това, че се превърна в най-голямото в историята до тогава, набирайки капитал от 21,8 милиарда долара.

Книжата на Alibaba се продаваха на единична цена от 68 долара, като по-късно почти удвоиха стойността си до 120 долара. След продажбата на Yahoo, в която компанията имаше участие, тя пусна още 800 милиона акции на пазара.

Съмненията около сигурността на платформата на Alibaba обаче заедно с набиращите скорост конкуренти, като JD.com, спряха летящият старт на китайския гигант на фондовия пазар. Така през 2015 година те паднаха до историческо дъно от 57,20 долара единична цена.

През следващите години те успяха да се възстановят, като в средата на 2018 година преди разразяването на търговската война между САЩ и Китай те поскъпнаха до 211,13 долара.

В началото на 2020 година с постигането на предварително споразумение между Вашингтон и Пекин книжата достигнаха нов връх от 231,14 долара. На фона на развитието на коронакризата те поевтиняха отново до под 220 долара.

И все пак, колко би спечелил човек, ако беше инвестирал 1000 долара в акции на Alibaba при дебюта ѝ на борсата? Изчисленията на Benzinga към 20 април показват, че днес те биха били около 3223 долара.